Haaveesta tavoitteeksi

Norsu syödään pala kerrallaan ja seuraava palanen Herkun miehistölle on pitkän Itämeren kierroksen suunnittelu, valmistelu ja toteuttaminen. Veneessä asuminen houkuttelee sekä kapua, että förstiä. Kummankin mieli palaa purjehtia enemmän ja käydä paikoissa, joihin ei muutoin menisi. Ennen kaikkea haluaisimme elää yksinkertaisemmin: päivien sisällöksi riittäisi hyvin se, että saamme ruokaa ja juomaa, lämpöä ja suojaa tarpeen mukaan, purjehdusta, uimista, kirjoitus-, kuvaus- ja muita töitä maltillisesti, luonnon seuraamista ja veneen ylläpitoa. Pitkän purjehduksen suunnittelu on oma projektinsa, jota opettelemme samalla.

Veneen varustelu

Herkku ei vielä ole valmis näin pitkälle ja vaativalle reissulle. Olemme päivittäneet Herkkuun muun muassa VHF:n, tuulimittarin, loki-kaikuanturin ja akuston, plotterin ja makeavesijärjestelmän. Pinnapilotti veneessä oli valmiiksi, samoin hyvät purjeet ja uudehko moottori. Ennen reissua työlistalla on ainakin

  • potkuriakselin tuen korjaaminen
  • turkin uusiminen salongissa
  • vesirajan korottaminen
  • akuston vahvistaminen ylimääräisellä isolla virtapankilla, joka latautuu omalla aurinkopaneelillaan
  • jollan päivittäminen nykyistä hiukan suurempaan ja sähkömoottorin hankinta
  • ankkuritelineen asentaminen keulaan ja pitkän ankkuriketjun hankinta
  • meripunkan rakentaminen salonkiin
  • mahdollisesti vesipussin siirtäminen keulaan

Reittisuunnittelu

Suunniteltu reitti kulkee Ahvenanmaan kautta Tukholman saaristoon ja Ruotsin rannikkoa alas Nynäshamniin, josta Göta-kanava alkaa. Göta-kanavaa pitkin pääsee isojen järvien kautta Göteborgiin ja sieltä Kattegatin kautta Bornholmiin, Gotlantiin ja sitten takaisin kotivesille. Reitin varrelle mahtuu valtavasti nähtävää ja tutkittavaa. Toistaiseksi reitti on suunniteltu vain tällä tarkkuudella, tarkempi purjehduksen suunnittelu tehdään hiukan myöhemmin.

Tavoitteena on löytää paljon mukavia ankkurilahtia Ruotsin rannikolta ja järviltä. Kanavasta olemme jo lukeneet paljon kiinnostavia kertomuksia. Sulkuja on yli 50, lisäksi kanava kulkee akveduktia pitkin autotien ylitse! Vänernillä ja Vätternillä on paljon upeita saaria ja luonnonsatamia. Försti haaveilee käynnistä Kattegatilla Laesön saarella, yhden lempikirjansa innoittamana. Kapu odottaa ennen kaikkea kanavaa ja Kattegatia sekä pitkiä, useiden vuorokausien mittaisia legejä.

Budjetointi ja rahoitus

Kolmen kuukauden purjehduksen budjetti on varsin erilainen kuin tavallisen lomapurjehduksen. Ajatuksena on siis olla paljon ankkurissa ja luonnonsatamissa eli elää yksinkertaisesti. Kanava maksaa tällä hetkellä koko matkan purjehtivalta 7500 kruunua, eli noin 750 €, sisältäen kanavaosuuksien satamamaksut. Muutoin satamamaksuihin olemme laskeneet 40 € neljän päivän välein. Polttoaineisiin (diesel ja nestekaasu) menee noin 400 €. Ruokaan olemme laskeneet 800 €/kk sisältäen bunkrauksen. Veneen korjaamiseen varaudumme 1000 €:lla, erilaisiin huvituksiin noin 900 €:lla. Reissu tarvitsee erillisen vakuutuksen, joka maksaa noin 300 € sisältäen ebirb-turvalaitteen kahdelle. Kodin ylläpito reissun ajan vie ainakin 1000 €/kk. Yhteensä kolmen kuukauden reissu tulee siis maksamaan arviomme mukaan noin 10 000 €.

Reissu on tarkoitus rahoittaa osittain säästämällä lomia etukäteen, jolloin loma-ajalta saa luonnollisesti palkkaa. Alun perin ajatus oli, että kapu olisi ottanut reissua varten vuorotteluvapaata, mutta se taitaa jäädä haaveeksi nyt, kun suuret ikäluokat ovat vuorottelemaan päässeet ja koko järjestelmän joutaa kuopata. Budjetista puuttuva rahoitus on siis hankittava muulla tavoin ja tarkoitus onkin tulevina vuosina kehitellä sivutuloja. Ajatuksena on hankkia kaupallisia yhteistöitä muun muassa tähän blogiin ja kehittää samalla osaamista, jonka avulla tuloja voisi hankkia myös reissun aikana.

Valmistautuminen

Muutamien vuosien päässä siintävän purjehduksen suunnittelu on inspiroivaa ja luo tietysti motivaatiota veneen varustamiseen ja omien taitojen kehittämiseen. Turvallisuusosaaminen ei esimerkiksi ole vielä riittävää ja esimerkiksi Meriturvan pelastautumiskoulutukset voisivat olla järkevää oppia. Ensiaputaidotkin täytyy ennen reissua päivittää.

Varustelua täytyy myös edelleen harkita. Toistaiseksi emme ole vielä ratkaisseet esimerkiksi sitä, onko pelastuslautta tarpeellinen varuste vai ei: sitä suositellaan rannikkopurjehdukseen, mutta Herkussa ei välttämättä ole sille järkevää säilytyspaikkaa, mistä sen saisi riittävän nopeasti esiin. Kaasujärjestelmä pitää virittää niin, että ruotsalaista camping-kaasua pystyy käyttämään, mutta emme ole ihan varmoja, miten se kannattaa tehdä. Ja kymmeniä muita ratkaistavia ja selvitettäviä kohtia listalla.

Osaamisen hankkimisen ja päivittämisen lisäksi reitin varrelta kannattaa etsiä kiinnostavat kohteet, parhaat huoltopaikat, kauneimmat näköalat ja tietenkin upeimmat ankkuripaikat. Muiden kokemusten lukeminen ja vinkkien kerääminen on tarpeellista ja auttaa suunnittelussa todella paljon.

Projektin suunnittelu ja valmistautuminen on luultavasti ainakin melkein yhtä antoisaa kuin itse reissukin!

Försti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *