Kaikki pakettiin ja menoksi

Toukokuun viimeinen viikonloppu oli tulossa ja veneen lasku sovittu koulujen päättäjäisviikonloppua edeltäväksi perjantaiksi. Aika paljon asioita oli vielä kesken, ennen kuin olisi saatu purjevene laskukuntoon: muun muassa VHF-antennin ja tuulimittarin asennus mastoon, kölisauman ja pohjaan tulleen kolhun paikkauksen viimeistely, pesu sisältä ja päältä, vahaus sekä maston kuntoon laittaminen.

Förstin toivevapaapäivä

Förstillä oli vapaa perjantai, joten aamulla försti hurautti painepesurin ja tykötarpeiden kanssa telakalle. Päivä sujui rattoisasti ensin kannen ja istumalaatikon putsaamisella talven ja telakkakauden liasta ja siten kylkien pesemisellä. Kunnollinen teline oli tietenkin jäänyt kotiin, joten pikkutikkaiden kanssa kylkien pesusta sai kaupan päälle porrastreeninkin. Lopuksi pestiin vielä fenderit puhtaiksi. Ihan heti försti ei keksi parempaa tapaa vapaapäivän viettoon!

Koko miehistö töihin!

Lauantaina urakkaa jatkettiin koko perheen voimin, jotta saataisiin purjevene laskukuntoon. Försti pesi sisätilat tuttuun tapaan etikalla, gastit putsasivat ulkosäilytysluukut ja kaikkien luukkujen kannet urineen: niissä alkaa helposti kasvaa jotain vihreää. Sillä aikaa kapu viimeisteli kölisauman ja lokin läpiviennin ympäristön kolhupaikkauksineen. Kapteeni keksi myös tavan, miten mastonhuippuun saa asennettua tarvittavan instrumenttitelineen, jonka kiinnitysreiät olivat Herkun mastoon nähden aivan väärissä kohdissa. Kun teline oli paikallaan, asennettiin siihen tuulimittari ja windex.

VHF-antenni ja tuulimittari paikoillaan
Telakkakauden päätteeksi järjestettävää oli jonkin verran

Päivän päätteeksi oli tarkoitus asentaa vielä VHF-antennijohtoon liitin ja kiinnittää se maston huipussa olevaan antenniin. Liittimiä tutkaillessa havaittiin nopeasti, että olisi kannattanut tutustua aiheeseen etukäteen vähän tarkemmin: kyseessä ei ollutkaan mikään pikaliitin ja koko liitos oli ilmeisesti hankala saada onnistumaan. Päätettiin, että päivän työ oli tässä vaiheessa riittävä ja lähdettiin kotia kohti ja iloksemme saimme illaksi kutsun saunaan ja syömään kapun vanhempien luokse.

Viimeiset hommat ja haveri

Sunnuntain telakkavahvuudessa olivat jäljellä kapu, försti ja vanhempi gasti. Gasti teki päivän aikana miehen työn ja vähän enemmänkin vahaamalla Herkun kyljet ensin puhdistus- ja sitten suojavahalla lähes yksin. Nyt käytössä oli sentään hyvä teline. Kapu oli illan aikana googlannut kiivaasti ja mukaan oli pakattu kolvi ja tinaa. Försti apurinaan kapu askarteli antenniliittimen johtoon kiinni, ja sen jälkeen ei voinut kuin toivoa, että liitos olisi oikein tehty – testaaminen kun ei olisi mahdollista ennen kuin johdon toinen pää olisi kiinni radiossa ja sitä taas ei voisi järkevästi tehdä ennen kuin masto olisi pystyssä. Avasimme vielä keulapurjeiden helan tarkistamista varten ja iloksemme se oli täysin kunnossa: kehrät olivat ehjät ja pyörivät hyvin. Försti alkoi pestä ja vahata mastoa ja järjestää sitä nostokuntoon, kapu liimasi lokin läpiviennin paikoilleen ja alkoi sitten auttaa gastia vahaamisessa.

Keulapurjeiden hela on kunnossa!
Tinaa liitokseen niin kuuluu…jos kuuluu

Kun saalingit oli kiinnitetty jalkoihinsa ja sekä köydet, että vantit ja staagit järjestetty paikoilleen oikeaan järjestykseen ja mastosta tulevat johdot vyyhdetty siististi kiinni mastoon oli jäljellä enää lippunarujen vetäminen saalingeista maston juureen. Narua oli iso rullallinen ja se piti luonnollisesti katkaista oikeaan mittaan. Mastossa on kiinni puukko tupessaan ja sillä olisi kätevä katkaista naru. Puukko oli maston alapuolella ja försti veti sitä ulos tupesta vasemmalla kädellä. Tuppi pääsi liikkumaan sen verran, ettei puukko meinannut irrota, joten försti nappasi oikealla kädellä tupesta kiinni. Sitten puukko tulikin ulos liukkaasti, harmi vain, että förstin peukalo oli juuri siinä kohdassa, josta terä tuli ulos ja terävä puukko viilsi melko syvälle.

Ensiapua ja kultaa!

Förstillä on tuoreesti käyty ensiapukurssi alla, joten painesiteen vetäminen peukaloon sujui ongelmitta ja vuoto tuntui tyrehtyvän nopeasti. Lähin päivystysasema oli Lohjalla tai Salossa: ei kauheasti innostanut lähteä tutustumaan niihin. Parinkymmenen minuutin levon jälkeen peukalo tuntui ihan ok:lta, tohtori google kertoi, että a) tikkaamiseen on aikaa kuusi tuntia haavan synnystä ja b) jos haava tyrehtyy noin puolessa tunnissa, tikkejä ei tarvita. Försti siis jatkoi mastotöitä. Kapu ja gasti olivat saaneet vahausurakan valmiiksi, joten testikäytettiin vielä moottori, huuhdeltiin vesipussista kloorausvesi pois ja täytettiin vesipussi valmiiksi. Lopuksi kerättiin kaikki tavarat kasaan, laitettiin kukonjalka ja kiinnitysköydet paikoilleen ja todettiin Herkun olevan valmis veteen.

Kotimatkalla peukalo alkoi jomottaa aika lailla. Särkylääkkeitä ei tietenkään ollut mukana. Kotiin päästyä försti päätti, että jos siteen avaamisen jälkeen haava vuotaa vain vähän tai ei lainkaan niin se ei tarvitse kuin kunnon puhdistuksen, uuden tupon ja tulehduskipulääkkeen. Siteen avaamisen jälkeen noin 5 minuutin kuluttua oltiin matkalla Hyvinkään päivystyspoliklinikalle. Painesiteen poistamisen jälkeen selvisi, että haava ei todellakaan ollut tyrehtynyt vaan vuosi solkenaan. Viillosta oli siinä vaiheessa aikaa reilu viisi tuntia, joten onneksi Hyvinkään sairaala toimi erinomaisesti ja menossa olevasta lätkän MM-finaalista huolimatta tikkaamaan päästiin alle puolessa tunnissa. Lääkäri oli itsekin purjehtija, joten kuultuaan haavan syntytavan sekä syyn sille, miksi ensiapuun saapumiseen oli mennyt niin pitkään, hän ymmärsi täysin. Peukalon paikkaamisen jälkeen ehdittiin vielä kotiin katsomaan pelistä viimeinen puolikas.

Viikonlopun saldona oli siis purjevene laskukuntoon, Herkun telakkakausi pakettiin, peukalo pakettiin ja MM-kulta pakettiin. Kaikin puolin onnistunut viikonloppu siis!

Försti

PS. tämän postauksen kuvat tulevat myöhemmin – verkko retkisaaressa ei kestä kuvien lataamista.

Sanasto eli förstin omat selitykset


Hela, heloitus: Yleensä metallinen kiinnitykseen liittyvä asia kannella, esim. erilaiset kiskot, kiinnitysrenkaat ja vastaavat.
Istumakaukalo, sitloota, sitloora: Purjeveneen takaosan avotila.
Kehrä: Pyörivä kiekko, jonka ympäri nostinköysi kulkee mastossa
Kukonjalka: Takastaagin kiristäjä, joka kiinnittyy veneen takakannen kumpaankin kulmaan.
Kohteliaisuuslippu: Toisen valtion alueella purjehdittaessa käytettävä pienoislippu
Köli: Purjeveneen rungon alla oleva vastapaino, joka estää veneen kaatumisen tuulen painaessa purjeita.
Kölisauma: Veneen ja kölin ulkopinnat yhdistävä sauma.
Lepuuttaja, fenderi: Veneen kylkeen ripustettava kuminen, ilmalla täytetty pehmike, joka suojaa venettä toisten veneiden tai laiturin aiheuttamilta kolhuilta.
Lippunaru: Saalingista alas tuleva naru, jonka avulla nostetaan viirit ja kohteliaisuusliput
Loki: Veneen pohjassa oleva pieni ratas, joka mittaa kuljettua matkaa.
Saalinki: mastossa oleva tuki, joka levittää vantteja sivuille.
Staagi: Mastosta veneen keulaan ja perään tulevat, mastoa tukevat vaijerit.
Tuulimittari: Maston huipussa oleva laite, joka mittaa tuulen suunnan ja nopeuden.
Vantti: Mastoa sivusta tukeva harusvaijeri.
VHF, VHF-radio: Meriradiopuhelin.
Windex: Maston huipussa oleva tuuliviiri

3 vastausta artikkeliin “Kaikki pakettiin ja menoksi”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *