Kohti pelkoa ja sen yli: vinssien huoltaminen

Vinssien huoltaminen pitäisi suosituksen mukaan tehdä jopa kahdesti kaudessa, ainakin jos purjehtii kilpaa suolaisilla vesillä. Huvipurjehtijan Itämeren murtovesissä olisi syytä tehdä vinssien huolto ainakin kerran kauden alussa tai lopussa. Purjeveneen vinssit ovat oleellinen osa kiinteää rikiä: niiden avulla pystytään nostamaan painavat purjeet mastoon ja kiristämään vedossa olevia purjeita. Yleensä purjeveneessä on vähintään neljä vinssiä: kaksi maston ja puomin köysille ja kaksi keulapurjeen skuuteille. Myös ankkurilla voi olla oma vinssinsä.

Vinssien avaaminen on tuntunut kuitenkin vähän pelottavalta. Mielikuvissa erilaisia pieniä osia sinkoaa pitkin sitlootaa eikä vinssiä saada enää koskaan toimintakuntoon. Tai sitten kuoren alta paljastuu puhki ruostunut, hädin tuskin kasassa pysyvä koneisto ja edessä on vinssien uusiminen kokonaan. Parempi siis olla tekemättä mitään eikö vain?

Vältellään viimeiseen saakka

Vinssien huoltaminen skipattiinkin tehokkaasti edellisen Maya-veneen kanssa kokonaan. Ihme kyllä Mayan vinssit eivät koskaan jumittuneet. Herkussa jatkoimme samalla linjalla ja välttelimme vinssien avaamista useamman vuoden ajan. Homma oli kyllä keväthuoltolistalla, mutta se jäi aina tilaan ”ei aloitettu”. Osa vinsseistä oli kaudella 2022 alkanut kitistä ja niiden toiminta tuntui epävarmalta, joten keväthuollon 2023 yhteydessä oli aika tarttua toimeen ja opetella jälleen uutta. Koska työlistalla oli kaikenlaista kapun kädet ja ajatukset täyttävää, tehtävärivi ”vinssien huoltaminen” lankesi förstille.

Herkussa skuuttivinssit ovat sitlootan molemmilla puolilla sivukansilla ja maston vinssit ruffin päällä kulkuaukon molemmin puolin vinssinvapauttajien takana. Neljä vinssiä olisi siis uskallettava avata, purkaa, tehdä osille jotain ja koota takaisin kasaan. Maston vinssit ovat yksisuuntaiset, skuuttivinssit kaksisuuntaiset, eli haltuun pitäisi ottaa kaksi erilaista systeemiä.

YouTube akatemiasta yleiskäsitys

Förstillä ei ollut mitään havaintoa, mitä osia vinssissä edes on. Avuksi tuli onneksi Google ja YouTube, nykyajan kirjasto ja kansanopisto siis. Sekä suomen- että englanninkielisiä ohjeita löytyy melko helposti tekstinä ja videoina vaikka kuinka paljon. Fösti luki muutamat ohjeet läpi ja homma alkoi hahmottua. Parin eri videon avulla sai jo hyvän käsityksen siitä, mitä olisi odotettavissa ja miten homma kannattaa suorittaa.

Onneksi tärkein jäi googlailematta, eli Herkun vinssien valmistajan ohjeet. Tämä johtui siitä, ettei merkkiä koskaan tullut veneellä tarkistettua. Kun huolto oli onnellisesti jo takanapäin tuli mieleen selvitellä, että mistä saisi varahaittoja ja -jousia Barlow-vinsseihimme. Ilmeisesti tilaamalla Australian Yacht Winch Companylta, joka on ostanut aikoja sitten lopettaneen Barlow ja Barient -vinssejä valmistaneen yhtiön laitteet ja myy edelleen varaosia. Jos tämä olisi ollut tiedossa ennen vinssien avaamista, hommaan ryhtymisen kynnys olisi noussut entisestään.

Tekemällä oppimista

Eräänä kauniina kevätpäivänä sitten försti rohkaistui aloittamaan käytännön harjoituksen. Ensimmäisen vinssin avaaminen oli melko jännittävää, mutta kumma kyllä mitään osia ei lentänyt ympäriinsä eikä muutoinkaan kyseessä ollut millään muotoa ylitsepääsemättömän vaikea operaatio. Ensimmäiseen vinssiin meni aikaa hiukan yli tunti, seuraaviin jonkin verran vähemmän. Kaiken kaikkiaan valmistautumisineen ja jälkien siivoamisineen hommaan meni yksi hiukan vajaa telakkapäivä.

Gasti pikku-e oli apuna ottamalla kuvia eri vaiheista. Kuvat auttoivat vinssien kasaamisessa merkittävästi. Vinsseissä oli paljon kuivunutta rasvaa, eikä laakerien jumittuminen ihmetyttänyt enää yhtään. Diesel osoittautui oivalliseksi pesuaineeksi, jossa likoamalla suurin osa liasta puhdistui itsestään. Yksi jousi irtosi paikoiltaan ja lennähti sitlootan pohjalle, mutta löytyi ongelmitta.

Huollettujen vinssien kanssa oli hyvä lähteä uuteen kauteen ja vinssit toimivatkin moitteettomasti koko kauden ajan. Jatkossa tätä(kään) hommaa ei enää tarvitse pelätä vaan huoltosuunnitelaamn saadaan riville kauniisti ”valmis” toivottavasti joka kevät. Jotta sinun ei tarvitsisi pelätä tätä, itseasiassa ihan mukavaa huoltohommaa, alla lyhyesti förstin vinssien huolto-ohje.

Miten vinssi siis huolletaan?

Vinssien huoltaminen on neljän vinssin kokemuksella lopulta aika suoraviivaista: osat pitää irrottaa, puhdistaa, öljytä tai rasvata ja kiinnittää takaisin. Perusperiaate on aina sama, mutta vinssien rakenteissa on jonkin verran eroavaisuuksia, joten juuri oman vinssin ohjeiden vilkaiseminen on ihan kannattavaa. Kannattaa huoltaa vain yksi vinssi kerrallaan: jos sekoittaa eri vinssien osat keskenään, ei luultavasti saa enää kasaan yhtäkään toimivaa vinssiä.

Tarvitaan

  • iso ruuvimeisseli, joka sopii vinssin päällä olevaan kiristysmutteriin
  • ruuvinväännin, joka sopii vinssin rungon kiinnikkeisiin
  • pihdit
  • vati, johon laitetaan puretut osat
  • sanomalehteä tai vanhoja pyyhkeitä suojaamaan sitlootaa
  • kumihaskat
  • laakea astia ja liuottavaa puhdistusainetta: diesel on oivallista
  • hammasharja, muutama pieni suti, rättejä, trasselia
  • vinssiöljyä ja -rasvaa
  • kamera
  • varahaittoja ja -jousia (!)
  • Ruosteenirrotussprayta

Pura ja putsaa

Aloita vinssien huoltaminen kokoamalla kaikki välineet valmiiksi ja suojaamalla sitloota. Avaa vinssin päällä oleva mutteri. Se saattaa olla jumittunut tiukaksi. Herkussa skuuttivinssit piti lukita knaapiin liinalla, että mutterin sai väännettyä auki. Kun mutteri on avattu, nosta päällyshela ja vinssin kuori vatiin. Jos vinssi on itseskuuttaava, päältä puretaan myös lukitusmekanismi. Ota kuva avatusta vinssistä, niin kokoaminen on myöhemmin helppoa.

Pura vinssistä laakerit, hammasrattaat ja kaikki irtoavat osat. Laita kaikki osat vatiin talteen, varo ettet vahingossa hukkaa haittoja tai jousia. Ota kuva jokaisesta vaiheesta. Purkaminen on yleensä melko helppoa: osat lähtevät irti pääsääntöisesti ilman työkaluja. Jumittuneiden osien irrotukseen saatat tarvita pihtejä tai ruuvimeisseliä sekä ruosteenirrotussprayta. Kun olet saanut kaikki irtoavat osat pois, tarkista, pystytkö irrottamaan vinssin rungon pohjalevystä: kaikissa vinsseissä se ei onnistu, mutta jos onnistuu, niin irrota sekin.

Kaada laakeaan astiaan dieseliä tai muuta liuottavaa puhdistusainetta. Vinssin osissa on tyypillisesti kuivunutta rasvaa, hiekkaa ja suolaa. Jos osissa on ruostetta, poista se ruosteenirrotusspraylla. Harkitse ruosteisten osien uusimista. Puhdista jokainen osa huolellisesti hammasharjan tai sudin avulla ja kuivaa puhtaaseen rättiin tai trasseliin. Laita osat kuivumaan puhtaan pyyhkeen päälle. Puhdista myös vinssin runko ja kuori rätillä. Puhdista vinssin pohjalevy ensin kuivalla sudilla ja sitten dieseliin kastetulla rätillä. Varo, ettei dieseliä valu veneen kannelle.

Huolla ja kokoa

Kun osat ovat kuivuneet, kiinnitä runko takaisin pohjalevyyn ja ala koota vinssiä. Rasvaa tai öljyä osat samalla, kun laitat niitä paikoilleen. Käytä apuna puhdasta sutia tai rättiä. Vinsseihin tarkoitettua rasvaa laitetaan hammasrattaisiin, öljyä haittoihin ja jousiin, vinssistä riippuen laakereihin ohjeistetaan laittamaan joko rasvaa tai öljyä. Öljyä voi laittaa myös hammasrattaiden alle tulevien aluslevyjen alle sekä hammasrattaiden holkkeihin. Rasvaa ei laiteta muualle, kuin hammasrattaisiin ja valmistajan niin ohjeistaessa laakereihin. Älä laita liukasteita liikaa, kuivaa ylimääräiset puhtaalla, kuivalla rätillä.

Tarkista kootessa haittojen ja jousien toiminta ja uusi ne tarvittaessa. Kun olet kiinnittänyt kaikki osat runkoon, pyörittele vinssiä rasvan ja öljyn levittämiseksi ja tarkista samalla silmämääräisesti, että osat liikkuvat, kuten kuuluukin. Rasvaa vinssin kuoren hammasrataskehä (kaksisuuntaisessa vinssissä), öljyä kevyesti vinssin kuoren sisäpinta ja laita kuori paikoilleen. Laita päällyshela paikalleen ja kiristä mutteri. Kokeile, että vinssi toimii kuten kuuluukin.

Nyt olet ansainnut tauon ennen seuraavan vinssin avaamista. Kun olet huoltanut kaikki veneen vinssit, kaada mustaksi muuttunut diesel jäteöljykanisteriin ja toimita asianmukaiseen keräykseen. Siisti jälkesi ja taputa itseäsi olalle onnistuneen huoltotoimenpiteen kunniaksi.

Försti

Sanasto eli förstin omat selitykset

Haitta: Vinssin osa, joka estää hammasrattaan pyörimisen väärään suuntaan.
Istumakaukalo, sitloota, sitloora: Purjeveneen takaosan avotila.
Juokseva riki: Nostimet ja köydet, eli ns. liikkuvat rikin osat.
Kaksisuuntainen vinssi: Vinssi, jossa hammasrattaat pyörittävät vinssiä puolella nopeudella, kun kampea käännetään ”väärään suuntaan”.
Kiinteä riki: Rikin paikoillaan seisovat osat, eli vantit, staagit, vinssit, taljat, puomit, masto, helat ym.
Knaapi: Kiinnityshela, jonka ympärille köysi kiedotaan knaapisolmulla.
Riki: Kaikki se, jonka avulla ja varaan purjeet levitetään eli masto, puomi, vaijerit, helat, köydet, vinssit ja taljat.
Ruffi: Kajuutan katto.
Skuuttiköysi: purjeen takakulmasta tai isopurjeen tapauksessa puomista veneen kannessa olevaan helaan kiinnitetty naru, jolla purje kiristetään.
Skuuttivinssi: Vinssi skuuttiköydelle.
Vinssinvapauttaja: Ennen vinssiä sijaitseva lukitsin, jonka avulla köysi voidaan kiristämisen jälkeen irrottaa vinssistä ja käyttää vinssiä jonkin muun köyden vinssaamiseen.
Yksisuuntainen vinssi: Vinssi, joka pyörii vain yhteen suuntaan, kampea takaisin käännettäessä vinssi ei pyöri.