Living the dream – and editing it

Plotteri ja asennustarvikkeita veneen keväthuolto käynnissä

Herkku ostettiin kesällä 2019 ja ensimmäistä telakkakevättä vietettiin siis koronasulkujen aikaan keväällä 2020. Melkein joka viikonloppu ajelimme veneelle hommiin koko perheen voimin, jotta purjeveneen keväthuolto saatiin tehtyä. Matka telakalle on aika pitkä, noin tunnin yhteen suuntaan. Jonkun telakkapäivän kotimatkalla mieleen tuli, että tämänhän voisi tehdä toisinkin. Kehittelimme ajatuksen, että jos vaikka pääsiäiseksi hankkisi majoituksen aikuisille ja veisi lapset mummolaan, voisi tehdä jopa kolme täyttä päivää yhdellä ajamisella. Ensimmäisen kevään hommat alkoivat kuitenkin olla jo paketissa, joten ajattelimme toteuttaa tämän seuraavana vuonna. Keväällä 2021 kuitenkin jompikumpi gasteista oli koronakaranteenissa melkein koko ajan ja pääsiäinenkin turhan aikaisin, joten ajeltiin sekin kevät edestakaisin.

Akkujen vaihto ja uusia ongelmia

Tänä keväänä kuitenkin päästiin toteuttamaan unelmaloma, eli pääsiäinen telakalla. Hommattiin Airbnb-majoitus Tammisaaren keskustasta, lapset lähtivät mummolaan leipomaan pullaa ja kapu ja försti pakkasivat auton täyteen tarvikkeita ja työkaluja sekä yöpymiskamppeet pariksi yöksi. Tarkoituksena oli tehdä telakalla pitkiä rupeamia ja saada projektia ”purjeveneen keväthuolto ” etenemään reippaasti. Kevät on edennyt tänä vuonna hitaasti ja olemme tehneet vain yhden telakkareissun aikaisemmin. Koska tehdään vähän muutakin kuin pakolliset hommat, oli hyvä saada kunnolla työt käyntiin ja rivejä vedettyä excelistä yli.

Aikaisemmalla reissulla olimme aloittaneet kölisauman avaamisen ja vaihtaneet hupiakut uusiin. Vanhat akut eivät ottaneet latausta enää ollenkaan vastaan, joten oli aika hankkia uudet. Päädyimme 2 x 97 Ah AGM-akkuihin, jotka ovat hiukan isommat kapasiteetiltaan kuin aikaisemmat. Akkujen vaihto ja uusien asennus sujui mallikkaasti (eli vähin kipinöin) siihen saakka, kun oli aika testata maasähkölatausta. Laturin johdot kiinnitettiin akustoon ja maasähkökaapeli tökättiin verkkovirtaan. Mitään ei tapahtunut. Tarkistimme kiinnitykset, johdot sekä maasähkökytkennän toimimisen. Vikaa ei löytynyt, eli se oli siis ilmeisesti laturissa. Förstin mielestä se oli tosin epätodennäköistä, koska laturi ei ollut ennenkään hajonnut. Kapu totesi tähän, että yleensä asiat hajoaa vain kerran. Niinpä irrotimme laturin johtoineen ja kotiin päästyä diagnoosi varmistui: laturi oli tullut tiensä päähän. Exceliin tuli pari riviä lisää.

Pitkäperjantaina testataan ja piirretään

Pääsiäisen projekti aloitettiin plotterista. Plotteri uusittiin, koska edellisen asennus oli onnettomuusaltis ja hankala ja itse plotteri aika lailla tiensä päässä. Käytettynä ostettu uusi plotteri on tarkoitus asentaa laipioon, joten ennen melko ison asennusaukon avaamista haluttiin varmistaa, että käytettynä ostetut laitteet toimivat. Kapu teki tarvittavat liitokset antenni- ja virtajohtoihin ja hetken hakemisen jälkeen plotteri löysi satelliitit ja kaikki näytti olevan kunnossa.

Asennussapluuna teipattuna paikoilleen
Plotterin asennussapluuna teipattuna paikoilleen
Maalarinteippiin piirretty kuva asennuskohdasta
GPS-antennoin asennussapluunan försti piirsi vapaalla kädellä maalarinteippiin

Försti alkoi mittaamaan verkosta tulostettuja asennussapluunoita paikoilleen ja kapu asentamaan uutta maasähkölaturia. Alkuiltapäivästä käytiin kaupassa, hakemassa majoituspaikan avaimet ja viemässä tavarat asunnolle. Palasimme saman tien veneelle ja kun laturin johdot oli saatu vedettyä paikoilleen ja kiinnitettyä sekä akustoon, että maasähkökeskukseen oli aika tökätä maasähkökaapeli jälleen verkkovirtaan. Tällä kertaa latausta kulki akkuihin mallikkaasti, eikä mistään tullut savuja ulos, mikään ei sulanut eikä alkanut haista pahalle. Onnistuneen päivän päätteeksi suunniteltiin vielä seuraavan päivän elektroniikka-asennuksia ja kiinnitettiin akut kulmarautojen ja liinojen avulla paikoilleen, siivottiin paikat ja suunnattiin kämpille.

Akkumonitori näyttää, että sähköä saadaan.
Latausta saadaan

Kuvataan ja kirjoitetaan

Ajattelimme, että tässä on samalla hyvä tilaisuus kokeilla reaaliaikaisempaa blogin kirjoittamista ja niinpä mukaan oli pakattu tavallinen kameraa, GoPro jalustoineen, läppärit sekä tallennustilaa. Ajatus oli käyttää pari tuntia illoista kirjoittamiseen ja kuvien editointiin. Ehkä julkaistakin.

Ajatus oli ihan hyvä. Tämän tekstin alkuosasta noin 2/3 on kirjoitettu perjantai-iltana 15.4.2022. Yhtään kuvaa illan aikana ei editoitu, vaikka kuvia jonkin verran tulikin otettua, myös oikealla kameralla eikä vain kännykällä. Päivä oli ollut aika pitkä, eikä suihkussa käymisen ja ruuan laittamisen ja syömisen lisäksi juuri muuta jaksanut enää tehdä. Kävimme sentään iltakävelyllä nauttimassa pikkukaupungin tunnelmasta ja kevätillasta. Seuraavana päivänä varmasti jaksaisimme panostaa unelman elämisen lisäksi sen dokumentoimiseen ja editointiin.

Auringossa hehkuva keltainen rakennus meren äärellä.
Ravintola Knipan ilta-auringossa.

Lankalauantaina asennetaan

Aamiaisen jälkeen purjeveneen keväthuolto jatkui. Aluksi siirsimme pressua sen verran, että saimme aurinkopaneelin nostettua paikoilleen ja varmistettua, että se lataa ongelmitta uusia akkuja. Sitten försti alkoi vetää loki-kaikuanturin johtoa keulasta kohti anturimuuntimen asennuspaikkaa. Johdon sai kuljetettua hyvin olemassa olevia reittejä pitkin vessan läpi ja kaappien takaa salongin takaosaan. Sillä aikaa kapu alkoi valmistella laipion reiän tekoa. Plotterin aukko tehtiin siten, että kulmiin porattiin oikean kokoisella rasiaporalla reiät, jotta kulmat tulivat oikealla lailla pyöristetyiksi. Reikien välit sahattiin suoraan kuviosahalla ja kulmiin porattiin vielä kiinnitysruuvien reiät. Edellisenä päivänä paikalleen mitatun sapluunan avulla reiät sai porattua juuri oikeisiin kohtiin. Aamupäivästä ystävämme V:t hurauttivat paikalle ja kapu sai kaivattua apua asennusten pähkäilyyn ja toteuttamiseen.

Teipillä merkattu sahauskohdat laipioon
Kulmat porattu auki, sivusahaukset menossa.
Plotterin takaosa asennuksen jälkeen.
Plotteri mahtuu aukkoonsa!

Försti ja K alkoivat mitata tuulianturin johtoa telakan laiturilla. Ennen leikkaamista mietittiin useampaan kertaan, että jos maston toppi eli tuulimittari on tässä ja maston korkeus kannelta 12,5 metriä ja varataan 1,5–2 metriä ylimääräistä, niin mistä kohtaa uskaltaa leikata. Johtoon on valmiiksi kiinnitetty tuulimittariin tuleva liitin, joten katkaisu piti tehdä aloittaen johdon mittaus topista. Maston läpi kuljettuaan johto tulisi ulos tarkoitusta varten olevasta aukosta ja menisi sisään veneeseen maston viereen asennettavan joutsenkaula-läpiviennin kautta. Sisäpuolelle asennettaisiin kytkentärasia, johon johto kiinnitetään ja josta lähtee erikseen johto anturimuuntimelle. Useamman mittauksen jälkeen uskallettiin katkaista johto ja keriä maston puoli odottamaan maston asennuspäivää. Johdon toista puolikasta lähdettiin vetämään samaa reittiä loki-kaikuanturin johdon kanssa, tosin toiseen suuntaan, koska johdon toisessa päässä oli valmiina anturimuuntimeen tulevat liittimet, joiden ujuttaminen ehjinä johtoreittiä pitkin tuskin olisi onnistunut. Muutaman kommelluksen jälkeen johto saatiin vedettyä kytkentärasian asennuspaikalle odottamaan.

A ja kapu askartelivat edelleen asennusaukon kimpussa, K ja försti lähtivät hankkimaan lounasta. Lounastauon jälkeen plotterin asennus jatkui. Purjeveneen keväthuolto pitää sisällään kölisauman uusimisen, joten försti siirtyi jatkamaan kölisauman auki hiomista ja K parantelemaan flunssaansa neulomuksen pariin. Plotteri ja GPS-antenni saatiin asennettua, samoin monitoiminäyttö vanhan lokinäytön paikalle laipioon. Kölisauma saatiin elekin hiottua auki. V:t suuntasivat kotia kohti, försti askarteli vielä istumakaukalon hanskalokeroon uuden tiikkilistan vanhan plotteriasennuksen tieltä poistetun tilalle ja kapu viimeisteli sähköasennuksia uusille laitteille. Kello alkoi olla aika paljon, joten laitoimme paikat kuntoon, starttiakun latautumaan, tavarat kasaan ja suuntasimme kaupan kautta kämpille.

Kapteeni yhdistää johtoja
Mikä johto yhdistetään mihin?
Kaksi näyttöä laipiossa.
MOnitoiminäyttö ja ploteri paikoillaan

Illalla blogitöitä – vai?

Suihkun ja päivällisen jälkeen istuimme sohvalla. Förstin läppäri hengaili edellisillan jäljiltä pöydällä. Kapun läppäri oli edelleen repussa. Kameroita ei muuten tänään muistettu ottaa edes mukaan telakalle. Kännykällä oli räpsäisty muutama kuva.

Försti naputteli wappi-viestejä. Kapu katseli elokuvaa. Läppärit pysyivät koskematta. Ehkä sitten huomenna. Tai viimeistään maanantai-iltana kotona. Todellisuudessa tämä juttu kirjoitettiin loppuun seuraavan viikon perjantaina ja kuvat editoitiin lauantaina.

Pääsiäissunnuntaina viimeistellään

Pääsiäisaamu koitti ja försti ja kapu pakkasivat tavarat, siivosivat loma-asunnon ja suuntasivat jälleen telakalle. Kapu alkoi liittää anturikaapeleita anturimuuntimeen ja rakentaa SeaTalk -verkkoa toimintaan. Försti kiinnitti kaksi kesää kesken olleen makeavesipumpun virtaliitoksen kunnolla seinään ja piilotti johdot listan taakse pentterissä. Starttiakulle oli hommattu kunnollinen akkulaatikko ja försti viimeisteli sen asennuksen kiilojen avulla. Samalla kiinnitettiin samassa ulkolokerossa kulkevat johdot kunnolla lokeroiden seiniin pois tieltä. Tämä olikin yllättävän iso operaatio, joka piti sisällään myös autopilotin irronneen virtakytkennän korjaamisen.

Anturimuunnin
Anturimuunnin kapun käsissä
johtoja menee muuntimeen
Muuntimen johdotukset valmiina
Laiteasennusten taustat
Verkko- anturi- sähkö- ja antennijohdoissa on siistimisen varaa

Kapu sai muutamien takaiskujen jälkeen verkon toimimaan ja kun försti pyöritti lokin pyörää, näyttö kertoi vauhdiksi noin kaksi solmua ja lämpötilaksi saatiin 14 astetta! Lopuksi aloitettiin johtovetojen siistiminen salongissa, mutta sopivien kiinnikkeiden loputtua se piti jättää kesken. Puolen päivän jälkeen ryhdyttiin kasaamaan tavaroita: edessä oli ajomatka Keski-Suomeen mummolaan, jossa oltaisiin vielä yksi yö ennen kuin maanantaina suunnattaisiin kaikki kotiin.

Akku ja johtoja sikin sokin.
Starttiakun lokerossa oli siistimisen varaa.

Mitä jäi käteen?

Pääsiäisen asennusurakkaan olemme varsin tyytyväisiä. Purjeveneen keväthuolto eteni aimo harppauksen: saimme aikaan paljon enemmän kuin olimme suunnitelleet ja oppia tuli rutkasti lisää monenmoisista asioista. Laskimme, että olimme Tammisaaressa noin 52 tuntia, joista telakalla noin 22. Jäi sellainen olo, että olisi voinut hyvin jatkaa vielä ainakin yhden päivän. Kapun ja förstin tiimi toimii hyvin yhteen ja kommelluksista huolimatta maaliin yleensä päästään. Niin nytkin, vaikka blogin tuottamisen osalta saldo olikin kehnonlainen.

Kiitämme

Loistavaa majoitusta
Onnistuneita asennuksia
Auttavaisia ystäviä

Moitimme

Kuvien puutetta
Kirjoittamisen vähäisyyttä
Pääsiäisen lyhyyttä

Ravintola Knipan

Försti

Sanasto eli förstin omat selitykset

Anturimuunnin: Laite, joka muuntaa esimerkiksi loki- tai tuuliantureista tulevan analogisen signaalin digitaaliseksi.
Autopilotti: Laite, joka ohjaa venettä haluttuun kompassisuuntaan.
Joutsenkaula: Kaartuva kansihela, jonka kautta voi viedä johdot esim. mastolta kannen alle sateelta suojassa
Kaiku: Veneen pohjassa oleva laite, joka mittaa veden syvyyttä ja pohjan muotoa.
Köli: Purjeveneen rungon alla oleva vastapaino, joka estää veneen kaatumisen tuulen painaessa purjeita.
Kölisauma: Veneen ja kölin ulkopinnat yhdistävä sauma.
Laipio: Runkoa tukevoittava väliseinä.
Loki: Veneen pohjassa oleva pieni ratas, joka mittaa kuljettua matkaa.
Pentteri: Veneen keittiö.
Plotteri: GPS-navigaattori.
Salonki: Kajuutan osa, jossa on yleensä sohvapunkat ja pöytä, usein myös pentteri. Oleskelutila.
SeaTalk: Raymarinen verkkoprotokolla, jolla eri laitteita voi saattaa keskustelemaan keskenään: esim. plotterin, autopilotin ja tuulimittarin.
Solmu: Nopeusyksikkö, merimailia tunnissa.
Toppi: Mastonhuippu.
Tuulimittari: Maston huipussa oleva laite, joka mittaa tuulen suunnan ja nopeuden.

Yksi ajatus artikkelista “Living the dream – and editing it”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.