Otteita lokikirjoista vuosien varrelta. Jälkikäteiset huomiot ja selitykset merkitty [hakasulkeisiin kursiivilla]. Lokirjaan merkitään reitti sekä kellonajan tarkkuudella oleelliset purjehdustapahtumat sekä sää ja siinä tapahtuvat muutokset. Lokikirjassa voi pitää myös päiväkirjaa ja merkitä epävirallisia kuvauksia päivän tapahtumista.
Vuoden 2016 pitkä reissu
9.7.2016
9:40 Aurinkoista +20 / 7 S / Kråkö-Hamari. Vesi- ja bensatankkien täyttö. Kaasupullojen vaihto.
12:00 Aurinkoista +22 / 7 SW / Hamari-runkoväylää länteen. Aallokkoa, vastatuulta.
15:15 Rantautuminen Norkullalandet.
Tavarapaljous autoon, pikamarssi Porvooseen ja jälleen yksi ahtamisen maailmanennätys. Myös ennätysnopeaa toimintaa ja pääsimme Hamarista matkaan täsmälleen suunniteltuun aikaan [Kotisatamasta lähdettiin yleensä siirtymällä joen toiselle puolelle Hamariin: siellä on palveluna mm. tankkausmahdollisuus, vesiletku, pizzauuni sekä vessat]. Koneajoa aika kovaan vastatuuleen koko matka, aurinkoa ja hyvää tuulta silti. Sateinen ilta. Lettuja. Kapun sikarit jäi autoon. Auts.
10.7.2016
6:30 Sumua +18 / Norkullalandet. Sankka sumu, ei päästä matkaan.
12:40 +18 / Lähtö koneella. Toiveena Porkkala. 4h 40 min suunnitellusta myöhässä.
14:20 Aurinkoista +22, Gumbostrandin kioskireissun jälkeen kohti Vuosaarta.
15:30 Tihkusadetta +15 / Sankka sumu, palattiin ulkolinjalta runkoväylälle kohti Helsinkiä.
19:10 Puolipilvistä +18 / Rantautuminen Pihlajasaareen.
Supersumuinen aamu. Herättiin kuudelta, että päästäisiin ajoissa Porkkalaan. Näkyvyys 10–100 m. Pelattiin korttia ja grillattiin makkaraa eli vietettiin ilta aamulla. Puolen päivän aikaan päästiin matkaan. Ajettiin sisäkautta Gumbostrandiin [tarkoittaa lähimpänä rannikkoa olevaa, merikorttiin merkittyä väylää]. Kiska: sikarit [kapulle] + jäätelöt lapsille. Yhteysvenelaiturissa saa asioida [muistiinpano itselle, että erillistä asiointilaituria ei ole]. Vuosaaren jälkeen ulos [tarkoittaa siirtymistä uloimmalle merkitylle väylälle]. Sankka sumu, käännös ympäri ja iso ylös [eli isopurjeen nosto]. Ajettiin sumussa kohti runkoväylää. Sitä pitkin Helsingin ohi ja lopulta Pihlajasaari kutsui syliinsä. Makean veden putki poikki [eli saaressa suihkut olivat kiinni, eikä juomavettä voinut tankata]. Hieno paikka.
11.-12.7.2016
8:30 Puolipilvistä +18 / Lähtö koneella runkoväylää länteen. Usvaa, näkyvyys heikohkoa.
11:40 Ison nosto Stora Brändön kohdalla syväväylän reunalla. Kone pois vedosta. Genoan nosto.
12.10 Sumua / Purjeet alas. Ei tuulta. Näkyvyys 10 m.
14.10 Rantautuminen Porkkala.
12.7.2016 Aurinkoista +18-22 / lepopäivä.
Osin sumussa, osin auringossa ajettiin länteen. Ei juuri tuulta. Hienoja paikkoja matkalla. Ajateltiin tankata Porkala Marinissa, mutta jäätiin yöksi. Ja tuuliennusteen myötä toiseksikin. Kaksi lenkkiä. Uimapaikka. Hyvää pizzaa.
13.7.2016
6:30 Aurinkoista +15 / 8-10 SW / Lähtö koneella kohti runkoväylää, sitten länteen.
11:45 Rantautuminen Elisaari. Poiju & laituri.
Tehtiin pikalähtö ja päästiin melko leppoisasti reivatun ison toimiessa tukipurjeena [Porkkalan selällä oli isoa aallokkoa ja etenkin perämoottorin kanssa tukipurje oli tarpeen vakauttamassa menoa]. Fokka oli liikaa. Elisaareen tultaessa S:t tulivat vastaan [tuttavaperhe, jonka kanssa oli yritetty sovitella tapaamista, mutta tuulet ja aikataulut kutistivat sen vilkutukseen ja muutaman sanan vaihtoon, kun he ajoivat Elisaaresta ulos ja me sisään]. Elisaari on hieno paikka!
14.7.2016
7:30 Aurinkoista +16 / 8-10 W / Lähtö koneella runkoväylää pitkin kohteena Hanko.
14:20 Rantautuminen Hanko Itäsatama.
Hankoon! Kapu nostalgiatripillä [kapu on viettänyt lapsuudessaan paljon aikaa Hangossa ja karuselliranta, leijonapatsaat ja kasinon kulmat toivat paljon muistoja mieleen], pientä huoltoa ja uimista karusellirannassa.
15.7.2016
7:30 Puolipilvistä +13 / 5 E / Ulos satamasta. Iso ylös. Runkoväylää, sitten jäänmurtajaväylää.
12.20 Ison lasku Rosalan edustalla.
14:45 Rantautuminen.
Aamulla aikaisin tuulten alta kohti Rosalaa. Saunomista ja illan viettoa sateessa. Mukava perhe naapurissa! [Tutustuimme lapsiperheeseen, joka oli ensimmäisiä kertoja vesillä. Heillä oli aika samanlainen meininki kuin meilläkin muutamaa vuotta aikaisemmin. Lapsilla oli hyvät leikit keskenään ja oli kiva vaihtaa kuulumisia].
16.7.2016
10:20 Aurinkoista +15 / 8 W / Lähtö koneella kohti Örötä Kalvholmenin pohjois-puolelta.
12.00 Rantautuminen Örö, aisa.
Aamupäivällä kuivateltiin kamppeita ja sitten lähdettiin kohti pääkohdetta eli Örötä! Hieno paikka kertakaikkiaan ja täynnä nähtävää + hyvät fasiliteetit [eli siistit vessat, leveät laiturit, tiskipaikka ja jäätelöä. Taisimme olla ns. full-Örö-experiencestä niin poikki, ettei lokikirjaan ole jäänyt merkintöjä. Käytiin kävelemässä pitkää ikävää, ihailtiin tykkejä ja bunkkereita, kierrettiin näyttely, jossa kerrotaan saaren vaiheista ja syötiin laituribistrossa.]
17.-18.7.2016
11.00 Puolipilvistä +15 / ~8 SW / Lähtö Öröstä lähestymislinjaa pohjoiseen. Ison nosto satamasta päästyä.
12.30 Fokan nosto Rosalan pohjois-puolella. Vauhti noin 6kn [solmua].
13:10 Hiittisen eteläpuolella vauhti 6,8. Vene brouchasi. Fokan lasku. Lepattava fokka, vauhti 6,8.
15:10 Ison lasku & rantautuminen Taalintehtaalle
[18.7.2016 epopäivä]
Kovavauhtinen päivä Öröstä Taalintehtaalle, brouchattiin kun gasti [nykyinen försti] innoissaan pinnavuorosta ajoi ylös tuuleen. [Tässä on jonkin verran haparointia termistössä: meillä oli myötätuuli, joten ei ajettu ylös tuuleen, vaan laskettiin alas myötäiseen. Broutsissa tuuli painaa purjeita niin paljon, että vene kallistuu enemmän kuin köli oikaisee, peräsin menettää pidon ja vene kääntyy hallitsemattomasti tuuleen. Maxi broutsasi hyvin rauhallisesti, ei ollenkaan purjeet vettä haukkoen, kuten isommat veneet. Broutsin syy on käytännössä aina liian iso purjepinta-ala keliin nähden.] Pientä hässäkkää ja purjeiden vähentäminen. Taalintehdas on oiva huoltopaikka: Alko satamassa, pari ruokakauppaa, romukauppa [eli sekatavarakauppa] ja rautakauppa. Myös telakka. Hyvä sauna, kiva satama ja aamiainen Ruukin saunalla oli aivan mahtava! Pidettiin huolto- ja lepopäivä. Siivottiin vene ja täydennettiin varastot (varsinkin skumppa[varastot]). Minigolfia ja kätköjä. Kiva päivä!
19.7.2016
7:30 Aurinkoista +17 / 4-6 NW / Lähtö satamasta ison nosto Taalintehtaan edustalla. Moottoripurjehdusta [iso tukipurjeena siis] kohti 5 m väylää.
9:50 Fokan nosto. Kryssillä runkoväylää luoteeseen.
12:00 Rantautuminen Helsingholmen.
Kivassa vastatuulessa Helsingholmeniin. Kusimuurahaisia, lampaita ja heppa. Äkkiä takaisin kaupunkiin! [Helsingholmenissa oli vielä tuolloin vapaana kulkeva valkea hevonen. Käytiin kävelyllä saaren ympäri ja kusiaisia oli kallioilla aivan hirveästi.]
20.7.2016
8:20 Aurinkoista +16 / ~5 N / Koneella ulos satamasta. Ison nosto. Genoan nosto. Paapuurin halssilla kohti Nötöä runkoväylää länteen.
13:20 Purjeiden lasku Nötön väylän alussa. Koneella kohti satamaa.
13:45 Kiinnittyminen Nötö. Ankkuri (bruce)[ei tietoa miksi tämä on katsottu tarpeelliseksi merkitä] ja laituri.
Uudella genoalla noin 45 astetta vastatuuleen [tämä merkintä aiheuttaa hiukan hämmennystä, koska reitti kulkee pääosin etelään ja lounaaseen. Luultavasti merkintä on lounaisella kurssilla ihan legin alkupäässä ja tuulensuunta ollut enemmeän NW kuin N.] 5 kn [solmun] nopeutta! Pienen arpomisen jälkeen päädyttiin Nötöön ankkuriin. Kertakaikkisen upea paikka! Soiva kivi, hyvä sauna, ystävällinen palvelu ja yhteyslaivakin kävi! Myös kahvila ja paljon koiria, kivaa! Kylä kuin postikortti!
21.7.2016
10:15 Puolipilvistä +17 / ~7 N / Lähtö koneella, suuntana Trunsö, jäänmurtajalinjan kautta. Ison nosto Nötön edustalla. Heti perään fokan nosto.
12:20 Bödon suojissa purjeiden lasku.
12.30 Rantautuminen poiju & laituri.
13.10 Lähtö kohden Trunsötä koneella.
14:00 Rantautuminen ankkuri & laituri.
Sähköongelmia. Ilmeisesti akuissa vika. Luultiin, että Bodössä olisi sähkö, mutta ei ollut. Erittäin viehättävä ja kivan oloinen paikka [arvio on osoittautunut oikeaksi, nykyisin Bodö on lempipaikkojen listalla kärkikahinoissa]! Jatkettiin saman tien PSS:n [Pidä Saaristo Siistinä ry] Trunsöhön, jossa kuuleman mukaan sittenkin olisi sähkö. Täysi laituri, mutta vielä mahduttiin. Hieno paikka, jopa pyykkikone käytössä! Liityttiin PSS:een. Karu saari, mutta upeat maisemat. Kiva ilta, mitä nyt joku jäi ilman jälkiruokaa [suojeltakoon kaikkien yksityisyyttä sen verran, ettei julkaista itkupotkuraivarin saajaa – se saattoi olla tässä vaiheessa retkeä kuka tahansa].
22.7.2016
9:30 Puolipilvistä +19 / ~4 N / Lähtö koneella etelän kautta ulos jäänmurtajaväylälle. Ison ja genoan nosto 9m väylän kohdalla.
14:10 Vänön läntisellä selällä lähestymislinjalla vene piihin [veneen voi asettaa piihin kääntämällä tuulen yli, lukitsemalla sen jälkeen peräsimen yli eri puolelle, kuin puomi. Piissä oleva vene liikkuu hitaasti tuulen suuntaan kylki edellä. Manööveri on hyvä esim. lounastauon pitämiseen, purjeiden laskuun tai tuumaustauon saamiseen ilman rantautumista] ja ensin ison, sitten genoan lasku. Koneella kohti satamaa.
14:50 Rantautuminen poiju & laituri. Kolme samassa poijussa [eli täyttä oli].
Laiska aamu ja lähtö lähes plägässä [tyynessä] kohden Vänötä. Ihan kiva paikka. Kaunis kappeli ja nähtiin hääseuruekin tullessa. Illalla pelimanni kahvilalla. Sauna oli pettymys, mutta saimme rahat takaisin. [Soitimme satamakonttorissa olleen mainoksen numeroon, varasimme jonkun paikallisen rantasaunasta vuoron ja marssimme löylyihin. Sauna oli ihan sievä ja siisti, uimapaikka hyvä. Saarissa on usein makeasta vedestä puutetta ja saunoessa vettä pitää säästää. Pukuhuoneeseen kuului löylyhuoneesta ”pläts” ja motkotin E:lle että älä tuhlaa vettä heittelemällä sitä lattialle. ”Mä heitin kiukaalle” E sanoi. Tutustuimme asiaan tarkemmin: saunassa oli noin 30 astetta lämmintä. Mietimme hetken, päätimme että käydään (perheen miehet käyvät) pulahtamassa, peseydytään ja lähdetään. Näin tehtiin ja terassilla istuneen talon rouvan kanssa käydyn pienen neuvottelun jälkeen saimme kaikki rahat takaisin, vaikka tarjouduimme maksamaan suihkusta. Edelleen ”pläts-sauna” naurattaa koko perhettä.]
23.7.2016
8:15 Aurinkoista +19 / 0 / Lähtö Vänöstä koneella 2,4m väylää pitkin kohti Högsåraa.
10:30 Poiju & laituri Kejsarhamn.
Aamulla aikaisin lähtö leväpuuroisessa vedessä. Högsåra oli mukava paikka. Keisarinsatamassa kiva tunnelma, Farmors cafe oli kertakaikkisen suloinen ja koko saari kuin karkki. Viimeinen legi edessä. Reissun loppu kansigastin [nykyinen försti] ja matruusien [nykyiset gastit] osalta alkaa olla tosiasia. Harmitus!
24.7.2016
7:30 Puolipilvistä / +22 ~2-4 W / Lähtö koneella kohti Hankoa, runkoväylää pitkin.
8:30 Ison nosto. Ärnesholmin (melko epäselvä käsiala, mutta joku sinne päin) itäpuolella. Genoan nosto.
15:35 Aurinkoista +24 / ~5 W / Tullisaaren pohjoispuolella purjeiden lasku.
16:00 Rantautuminen Hanko.
Leppeä, kuuma purjehduspäivä. Mentiin sitkeästi purjeilla ja voitettiin W:t [tuttavapariskunta paljon isommalla veneellä -eivät ehkä tienneet olevansa kisassa]! Iltaa kohden tuuli nousi ja lopussa saatiin vauhtiakin. Hangossa kiva ilta K: ja O:n [tuttavapariskunnan osapuolten] kanssa. Huomenna miehistön vaihto!
Epilogi
25-27.7.2016
Anivarhaisesta illansuuhun / Aurinkoista +22-25 / 0-6 W / Välillä koneella, välillä purjeilla Hanko-Jussarö, Jussärö-Pihlajasaari, Pihlajasaari-Spjutsund.
Lokikirjasta ei käy tapahtumat tarkemmin ilmi, mutta kapteeni seilasi ystävänsä T:n kanssa siirtopurjehdustyyliin veneen muutamassa päivässä Porvooseen. Lokimerkinnät päättyvät Sputsjund Segelsällskapetin laituriin. SSSP:n satamassa on mukava kuppila, hyvää ruokaa ja usein livebändikin. Hämärän peittoon jää, päätyikö Maya lopulta kotilaituriin ja millaisten seikkailujen kautta!
Ihanan kompaktia ja hauskaa kerrontaa!!!