Lokikirjan kertomaa, osa 2

Otteita lokikirjoista vuosien varrelta. Jälkikäteiset huomiot ja selitykset merkitty [hakasulkeisiin kursiivilla]. Lokirjaan merkitään reitti sekä kellonajan tarkkuudella oleelliset purjehdustapahtumat sekä sää ja siinä tapahtuvat muutokset. Lokikirjassa voi pitää myös päiväkirjaa ja merkitä epävirallisia kuvauksia päivän tapahtumista.

Vuoden 2014 pitkä reissu

13.7.2014

14:50 Puolipilvistä +22 / 5-8 E / Lähtö Kråköstä, purjeiden nosto heti. Väylää kohti länttä, Emäsalon länsipuolta kohti Pirttisaarta. Iso ja genoa. Varasatamat Spjutsund ja Sipoon Kaunissaari.
16:30 7-9 E / 7m runkoväylää Kalvönin länsipuolelta. Päätettiin mennä pidempää reittiä paremmalla tuulella. Kesän nopeusennätys puuskassa 6,4 kt [solmua].
18:00 Purjeiden lasku Bodön eteläpuolella, moottorilla Bodön itäpuolitse Pirttisaaren satamalahteen.
18:20 Genoan nosto Långholmenin eteläpuolella.
18:35 Purjeen lasku. Ei tuulta.
19:00 Rantautuminen Pirttisaaren Svartuddeniin. Laituri ja poiju. Saapuessa kölikosketus muta/hiekkapohjaan.

Merellä viimeinkin! Pitkä päivä, lähtö reissuun ja kaikkia jännittää! Päivälliseksi kaloja ja perunaa. Hyvää! Käytiin katsomassa bunkkereita ja tykkejä illalla: kiinnostavaa ja pelottavaa samaan aikaan. Hyttysverkot toimivat hyvin. [Olimme hankkineet sängyn päälle ripustettavan ison hyttysverkon kulkuluukkua varten, jotta pystyttiin pitämään luukut auki yöllä.]

Lapsi purjeveneen keulalla, purjeet laskettuna
Matruusi tähystää, sumua edessä

14.7.2014

09:00 Puolipilvistä +20 / 2-4 S / Lähtö Pirttisaaresta. Karahdettiin kiville. Päästiin muiden avustuksella irti.
10:00 Lähtö, iso ja genoa ylös. Suunta 3,7 m väylää Emäsalon etelä- ja Äggskärin pohjoispuolelta kohti Pellinkiä.
14:00 Emäsalon eteläpuolella päätettiin jatkaa 9m väylää Äggskärin eteläpuolelta, sitten 3,7m väylää kaakkoon.
16.00 Pellingin luoteispuolella moottorin käynnistys. Ongelmia.
16:15 Purjeiden lasku, moottorilla kohti Sandholmsuddenia.
17:00 Rantautuminen poiju & laituri.

Pirttisaaren laiturin sisäpuolella kahden viimeisen poijun takana on kivi, joka ei näy [piirros selventämässä kohtaa]. Aamulla noin tunti meni kiveltä irrottautumiseen, onneksi oli yleisöä ja hyviä neuvoja 😉 [Jälkikäteen olemme spekuloineet, oliko kyseessä kuitenkaan kivi vai sittenkin mutamatalikko. Kölistä olimme joka tapauksessa kiinni emmekä päässeet eteen emmekä taakse. Lopulta gastin (nykyinen försti) ja kapun roikkuessa vanteista veneen ulkopuolella, saatiin vene sen verran kallistumaan, että köli irtosi pohjasta. Laiturille kertyneelle yleisölle oli heitetty köydet ja Maya pystyttiin vetämään pois pulasta. Kapteeni toki ajoi sitten heti uudestaan samaan paikkaan, mutta tällä kertaa irti päästiin moottorin ja parin voimasanan avulla ja poistuimme korvat punoittaen satamasta. Nostimme sentään heti purjeet, ettei meitä ihan tumpeloina pidettäisi].

Heikkotuulinen päivä. [toinen matruuseista] oksensi. Gasti tutustui moottoriin, käynnistysnaru jumitti sisään. Kapu korjasi tilanteen. [Tämä taisi olla ensimmäinen kerta, kun nykyinen försti pyrki tekemään tuttavuutta moottorin kanssa. Moottori loukkaantui tästä ja kapulla meni pari päivää lepyttelyyn. Suhde jatkui loppuun saakka samanlaisena kuin alkoikin.] Illalla sauna, uimista ja onkimista.

15.7.2014

08:40 Puolipilvistä +20 / 6-8 E / Lähtö kohti Svartholmenia runkoväylää itää kohti.
08:42  Iso ylös.
09:05 Tirmon lossin ohi moottorilla. Ongelmia moottorin kanssa.
09:25 Moottorin sammutus.
12:10 Keivsalö västra fjärdenin lahtea [oikeastaan salmea] pohjoiseen. Tultiinkin runkoväylältä ennen Hästöniä 4,2 m väylälle Mössholmenin eteläpuolitse, siitä 6m väylän kautta Keivsalö västra fjärdille.
13:10 Moottorin käynnistys Keipsalon selän eteläpuolella, runloväylää itään.
14:25 Ison nosto Keipsalon itäisen selän eteläviitan kohdalla.
14:40 Genoan nosto.
16.00 Rantautuminen Svartholmaan, poiju ja laituri.

Rivakka lähtö, ihan hyvä tuuli. Moottorin ongemat liittyvät vaihteisiin. Aika kovaa aallokkoa. Muut, paitsi kapteeni heikkovointisia. Laitettiin keulaköysiin kumit, nyt joustaa hyvin. [Köysijoustimet ovat hyödylliset etenkin lyhyissä keulaköysissä, koska ne pehmentävät aallokon aiheuttamaa köysien nykimistä ja myös suojaavat köyttä.] Hieno ilta Svartholmassa, uimista, aurinkoa, linnoituksen tutkimista, grillattiin makkaraa ja heitettiin tikkaa. Hauskoja laivakoiria naapurilla.

Purjevene laiturissa
Maya Svartholman yhteysvenelaiturissa

16.7.2014

13:30 Puolipilvistä +20 / 4-8 puuskittainen SW / Lähtö ongelmitta, genoan nosto heti. Kohti Loviisaa.
14:00 Purjeen lasku Månasin kohdalla.
14:40 Rantautuminen, poiju & laituri.

Pikku-e kipeä, väsyttää. Päätettiin jäädä linnaseikkailulle Svartholmaan ja mennä illaksi Loviisaan kauppaan ja saunaan. [Ilmeisesti pikku-e ei ollut kovin kipeä, koska päivällä seikkailtiin Svartholman linnoituksessa ja illalla Loviisassa].

Pieni lapsi isänsä harteilla, kivimuurin aukossa
Kapu ja matruusi Svartholman muureilla

17.7.2014

08:35 Aurinkoista +22 / 0-2 SE / Lähtö koneella kohti Svartholmaa, suuntana Kaunissaari Kotkan edustalla.
10:35 Ison nosto Kampuslandetin itäpuolella.
10:40 Genoan nosto. kone pois.
13:45 Purjeiden lasku.
14:15 Rantautuminen Kaunissaareen, poiju +laituri.

35 min heräämisestä vene irti laiturista! Mukava päivä: hauskaa purjehdusta ja kiva ilta Kaunissaaressa, vaikkei päästykään pizzalle [Pyhtään Kaunissaaren pizza on itäisellä Suomenlahdella kuuluisaa, mutta pizzapaikka ehti sulkeutua, ennen kuin pääsimme sinne asti.] E:llä ja pikku-e:llä jo Loviisasta tutut leikkikaverit, joista T:n isä on gastin työtuttava! Hauska sattuma. [E ja T kaverustuivat Loviisan sataman leikkipaikalla ja muutama sana vaihdettiin venekuntien äitienkin kesken. Ilo oli suuri, kun S:t olivat saarikävelyn aikana kurvanneet meidän viereemme laituriin ja lapset jatkoivat leikkejään. Aikuisten kesken jutellessa kävi ilmi, että naapuriveneen kippari oli tosiaan samassa työpaikassa nykyisen förstin kanssa. Myöhemmin yhteistyötä tehtiin työkuvioissa enemmänkin ja purjehdusreititkin kohtasivat silloin tällöin – jostain syystä yleensä Elisaaressa.]

Lapsi tiskaa veneessä, punainen lippalakki päässä ja pelastusliivit päällä
Pikku-e tiskasi vauhdissa

18.7.2014

10:40Aurinkoista +23 / 2-4 W-SW / Lähtö kohti itää, määränpäänä Hamina tai Haapasaari.
11:05 Ison nosto, pelkällä isolla. Edessä usvaa.
12:30 Rankin Kivikarin lounaispuolella, ylhäällä iso ja genoa.
14:30 Päätettiin mennä Haapasaareen Piritovan [käsiala epäselvä, voi olla joku muukin] itäviitan kohdalla.
16:15 Genoan lasku.
16:30 Ison lasku.
16:45 Rantautuminen, kylkikiinnitys laituriin.

Aamulla Kaunissaaressa paljon sumua, [gastin] syntymäpäivän aamu rauhallinen, pojilla ninjaleikit molemmissa veneissä. Sumun hälvettyä matkaan, katsotaan mihin päädytään! Päädyttiin Haapasaareen Kotkan edustalle. Hieno, idyllinen ja mielenkiintoinen paikka. Kylkikiinnitys laituriin, auringossa skumppaa =). Reissuväsymys alkaa jo painaa, kun ollaan saavutettu reissun itäisin piste. Ei löydetty makeaa, hopeista vettä kuitenkaan, eikä maailman äärtä. [”Seudulla, missä taivas meren kohtaa, on vesi makeaa ja hopeisena hohtaa. On siellä idän ääret, määrä retken, oi Riipitsiip, siis tiedät hetken.” Narnian tarinoita oli luettu talvella ahkerasti ja retki itään oli kaikista jännittävää…]

Nainen ohjaa purjevenettä
Gasti (nykyinen försti) ohjailee.

19.7.2014

07:10 Aurinkoista +18 / ei tuulta / Lähtö koneella kohti Kotkaa.
09:50 Lähestymme Kotkaa, pitkin 10m väylää.
11:00 Rantautuminen puuvenekeskuksen asiointilaituriin, poiju.
12:50 Aurinkoista +22 / Lähtö kohti etelää koneella.
14:45 Rantautuminen Lehmäsaaren poukamaan, poiju & paalu.

Hiekkaranta auringonlaskussa
Hiekkalaguuni

Kotkaan kauppaan. Aamulla aikainen lähtö poikien vielä nukkuessa. Rasvatyyni meri, ei ketään missään. Kotkassa puuvenekeskuksen laituriin ja kauppaan ja mäkkäriin. Takaisin tullessa ovi oli kiinni, sukellettiin sitten aidan ali vesirajan kautta. [Oikeasti parkkeerasimme ilmeisesti puuvenekeskuksen omaan laituriin, jossa ei ollut vieraspaikkoja. Tämä selvisi meille vasta, kun palasimme kaupunkikierroksen jälkeen kauppakasseja kantaen suljetulle portille. Lasten, ostoskassien ja kapun sekä gastin sompailu piikkilangalla varustetun aidan ympäri ja ali oli melkoinen akrobatiasuoritus, mutta yksikään tomaatti ei vierinyt rinnettä mereen, eikä kukaan repinyt edes vaatteitaan.] Ajettiin Lehmänsaareen: aivan upea hiekkaranta! Helppo linja sisään merikortista poiketen, hieno ranta ja upea sää! [Lehmäsaari oli uskomaton laguuniparatiisi: ainoa paikka, jossa purjeveneellä on voitu ajaa hiekkarantaan. Ilmeisesti kyseessä on vanha hiekanottopaikka ja siksi rannassa on niin syvää. Merikortin sisääntulomerkinnät olivat sekavat ja hiukan jännitti, että miten osaamme navigoida sisään, mutta viitat olikin uusittu täysin selviksi merikortin painamisen jälkeen. Pikku-e keksi täällä, että uiminen voi olla hauskaa ja koko iltapäivä liottiin lämpimässä vedessä.]

20.7.2014

07:30 Aurinkoista +22 / 3-5 E / Lähtö kohti Gabböleä.
07:45 Ison nosto.
07:50 Genoan nosto Lehmäsaari itäisen [tästä puuttunee ilmeisesti joko ’viitan’ tai ’kärjen’ tai jokin muu itäinen asia] kaakkoispuolella.
10:40 Ison ja genoan lasku Kaunissaaren kaakkoispuolella.
11:00 Rantautuminen, poiju & laituri.

Pikalähtö poikien nukkuessa, tarkoitus poiketa Kaunissaareen uimaan ja pizzalle [koska Kaunissaaren pizzaa piti saada]. Hautausmaan takana on niin hieno ranta, että jäätiinkin koko päiväksi =). Pizza on maineensa veroista ja lepopäivä mukavaa. [Tässä vaiheessa purjehdusuraa lepopäivä oli siis päivä, jolloin herätään ennen seitsemää, purjehditaan nelisen tuntia, tehdään pitkä kävely saaren etelärannasta pohjoisrannalle, uidaan siellä sydämen kyllyydestä ja palataan kävellen takaisin.]

21.7.2014

08:15 Aurinkoista +22 / 4-6 E-EN / Lähtö kohti 10m linjaa länteen Kaunissaaren lounaispuolelta.
08:35 Genoan nosto, moottori pois.
08:45 Ison nosto.
10:10 60’20,3 N 26’37,46 E 270 astetta 4kn [sijainti ja suunta].
15:30 Risholmenin eteläpuolella genoan lasku, kone + iso tukipurjeena.
16:10 Iso alas Ormskärin p-puolella.
17:45 Rantautuminen Sandholms udden poiju+laituri.

Pitkä legi tänään, aamulla ajateltiin Byöniä tai Hästönin satamaa. Lopulta tultiin Sandholmsuddeniin saakka. Aikaa meni 9h 15 min, merimaileja 38,3 (linjoja pitkin) [matkaa tuli oikeasti reilusti yli 40 merimailia, joka oli yli tuplaten normaaleihin päivämatkoihin verrattuna]! Pääosin tultiin purjeilla, sisäväylälle tultaessa vauhti putosi alle 2 solmun ja luovutettiin. Matkalla H-vene meni heittämällä ohi, koneella saatiin hädintuskin myöhemmin kiinni. Hieno vene! Kiva ilta vielä uidessa täällä, huomenna sitten kotiin.

Lapsi pitelee punaisesta köydestä purjeveneessä
Matruusi opettelee skuuttaamaan

22.7.2014

08:05 Aurinkoista +23 / 1-2 NE / Lähtö laiturista, ison ja genoan nosto. Suunta kohti Kråkötä.
11:30 Genoan lasku Vessölandetin ja Björkholmenin välisessä salmessa. Iso + kone.
11:40 Ison lasku.
12:15 Rantautuminen kotilaituriin.

Viimeinen aamu. Lähtö kotiin. Haikeaa lopettaa nousujohteinen, mukava reissu. Nyt voisi pitää huoltopäivän ja jatkaa sitten toisen samanlaisen retken! Veneen siivousta ja tyhjennystä matkalla. Pojilla hyvät touhut! [Mitä lienee tässä lokikirjan kirjoittaja ajatellut, veneen tyhjennys matkalla kuulostaa aika erikoiselta. Usein viimeisellä legillä kylläkin pakattiin ja siivoiltiin valmiiksi. Yllättävän usein kätköistä löytyi vielä jokin unohtunut herkku, jonka voimin jaksettiin tyhjentää vene rantaan päästyä.]

Epilogi

Vuonna 2014 olimme toisella kesälomapurjehduksella – konkareita siis jo ainakin melkein. Lapset olivat vielä melko pieniä: 3- ja 7-vuotiaita. Reissun alussa oli muutama päivä ikävää säätä ja vähän ikävä tunnelmakin. Odotukset olivat todella korkealla, perheen aikuisilla oli pinna aika lyhyt ja kireällä. Kaikkia jännitti aika paljon ja vene-elämään tottuminen vei muutaman päivän.

Aurinko alkoi kuitenkin paistaa, uimavedet lämmitä ja kaikille löytyi venejalat ja -mieli. Tämä reissu on yksi kaikkien aikojen parhaista kommelluksineen päivineen. Lehmäsaaren hiekkalaguunin ihanaa rantaa ja lämmintä vettä muistellaan edelleen, samoin sekoilua Kotkassa ja pohjassa killumista Pirttisaaressa.

Försti


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.