Lomapurjehduksen lokikirja, osa 4

Kunnon purjehduspäivä Högsåraan, gasti treenaa ja muu miehistö herkuttelee. Yllätyspurjehdus Birrskäriin. Lomapurjehdus on vuoden paras kuukausi ja tällä kertaa siitä aiotaan pitää päiväkirjaa tänne blogiin. Tervetuloa siis Herkun pitkälle 2022! Verkko on satunnaisesti käytössä, joten kuvia lataillaan sitten, kun se on mahdollista.

Moottorin testausta ja uusi suunnitelma

Aamulla kapu ja försti pomppasivat ylös haistelemaan tuulta ja kun ennuste ei ollut muuttunut huonommaksi, päätettiin saman tien irrottaa köydet ja lähteä. Ajoimme koneella ulos Hangosta ja varmuuden vuoksi hiukan pidempäänkin kuin olisi tuulien puolesta ollut tarpeellista. Uusi piirikortti näytti edelleen toimivan kuten kuuluukin. Hangon läntiselle selälle päästyämme avasimme isopurjeen ykkösreiviin ja sammutimme koneen. Purje nousi huomattavasti edellisvuotta keveämmin, joten kehrän huoltaminen oli ollut ilmeisen hyödyllistä. Hetken aikaa seilasimme pelkällä isolla, mutta avasimme siten myös keulapurjeen. Ennenkin on huomattu, että kovemmalla tuulella ykkösreivi ja täysi genoa on tasapainoinen purjekombinaatio Herkulle.

Koska tuulet ovat olleet melko kovia ja aikovat olla ennusteen mukaan jatkossakin, päätimme jättää Suomenlahden ylityksen toiseen kertaan ja suunnata sen sijaan Kihdin yli Ahvenanmaalle. Tätä suunnitelmaa varten ensimmäinen etappi olisi päästä Korpoströmiin, mihin on Hangosta noin 50 mailia eli näillä tuulilla ainakin kahden päivän matka, puoliväli olisi noin Kasnäs-Högsåra akselilla.

Purjehdusta ja satamaelämää

Matka eteni joutuisasti, vaikka tuuli tuli käytännössä ihan nenästä eli jouduimme kryssimään ison osan matkasta. Gastitkin heräilivät aamupäivän aikana ja muistelimme kaikki, miten veneessä oikein ollaan ja toimitaan, kun varsinaisesti purjehditaan. Vähitellen vendaproseduurit ja keikkuvassa veneessä toimiminen muistuivat mieleen. Kasnäsiä lähestyessä vanhempi gasti E alkoi haaveilla kylpylässä olevasta kuntosalista, mutta päällystö oli jo päättänyt, että menisimme Högsåran kyläsatamaan eli Rumpan barin laituriin. Olemme olleet Högsårassa usein ennenkin, mutta aina Kejsarhamnin puolella.

Kapu lohkaisi vitsillä, että pääseehän salmen yli lossilla ja lossirannasta olisi sopiva lenkkimatka kylpylälle. Försti yllytti hiukan ja niinpä rantautumisen jälkeen katsottiin lossiaikataulu ja rantatutumisjäätelön, – kahvin ja -viskin jälkeen E lähti marssimaan lossille ja sitten treenaamaan. Jäljelle jääneet päättivät lähteä myös hiukan reippailemaan. Yllättäen kävelylenkki päättyi Farmor’s Cafehen porkkana- suklaa- ja mutakakulle. Kakut olivat herkullisia, kuten aina, ja niin tuhdin kokoisia, että muuta välipalaa ei tarvittukaan. Förstin ja pikku-e:n nurmikkojalkapallo päättyi tasapisteisiin 2-2 ja sitten olikin hyvä palata veneelle valmistelemaan illaksi lasagnea ja pohtimaan seuraavan päivän suunnitelmaa.

E:n palattua salilta syötiin ja todettiin, että seuraavaksi päiväksi luvataan sen verran kovaa tuulta, että korkeintaan siirrytään Kejsarhamniin ja ehkei sinnekään. Försti ei stuuvannut tavaroita sen kummemmin vaan mökkisuihkun jälkeen kömmittiin yöpuulle.

Yllätyslähtö

Lauantaiaamuna försti ja kapu heräsivät jo ennen kellonsoittoa virkeinä. Kapu ryhtyi keittämään kahvia ja koska ei ollut tarkoitus lähteä mihinkään ainakaan heti, försti jäi loikoilemaan ja lukemaan Sy Anninan vaiheista Azoreilla. Kapu sai kuitenkin aikaan ripeää liikettä huikkaamalla sitlootasta, että ”Kahvi on valmista, purjehdusvaatteet päälle, nyt lähdetään”. Pöllämystynyt försti kömpi ylös keulapiikistä ja alkoi pikana haalia venettä lähtövalmiiksi. Gastien edelleen nukkuessa ajeltiin ulos satamasta. Kapu oli päättänyt, että tuuliennuste oli kuitenkin sen verran keventynyt ja kääntynyt myötäiseksi, että käytäisiin ainakin kurkistamassa Gullkronan selällä miltä meno näyttäisi.

Högsåran suojassa nostettiin jälleen iso ykkösreiviin. Tuuli oli jo aamulla navakkaa ja selälle oli noussut jonkin verran aallokkoakin, joka tuli sivumyötäisenä. Päätettiin uskaltaa jatkaa matkaa, pääsisihän sieltä takaisin, jos olisi kamalaa (tosin vastatuuleen, mutta kuitenkin). Avattiin genoaa noin puoliväliin tukemaan menoa ja selän ylitys olikin varsin eloisaa: etenimme noin 6-7 solmun keskivauhtia eli ripeää juoksutahtia. Saimme muutaman sadekuuronkin niskaamme, mutta hyvillä varusteilla se ei haitannut yhtään. Loppumatkasta tuuli alkoi nousta edelleen ja muuttua puuskaiseksi, mutta siinä vaiheessa olimme jo onneksi päässeet avoimelta selältä saarten suojaan, mikä rauhoitti aallokkoa ja pääsimme laskemaan purjeet rauhallisesti. Kohteena oli Stenskär-Birrskärin suojainen lahdelma, jossa olisi hyvä pitää sunnuntaiksi luvattu kovan tuulen päivä.

Saaristotunnelmaa

Rantauduimme Birrskärin puolelle, josta pääsee soutuveneellä lahden poikki kyläsataman puolelle Stenskäriin. Försti ja gasti E lähtivät selvittelemään mahdollisuuksia saunaan ja savukalaan ja palasivat onnistuneen retken jälkeen mukana kolme savusiikaa, saaristolaisleipä ja saunavuoro illaksi. Päivälliseksi syötiin kalaa ja varhaisperunoita saaristolaisleivän kera: parasta veneruokaa siis. Yksi siika jäi vielä odottamaan aamua jääkaappiin.

Illalla lastattiin saunatavarat ja perhe soutuveneeseen ja käytiin kävelemässä kylän puolella puolisen tuntia ennen saunavuoron alkua. Kallioilla istuskellessa seuraan liittyi kissa, joka oli tavattu jo aikaisemmin satamapuodissa. Kissa oli päättänyt sulattaa kapun sydämen ja kierteli kehräämässä ja puskemassa niin kauan, että kapu heltyi häntä silittämään. Sitten kisu kiertyikin kapun jalan viereen nukkumaan ja kehräämään. Kun saunavuoromme koitti, kissa jäi hiukan loukkaantuneena katsomaan kapun perään.

Sauna oli melko uusi ja erinomaisen mukava kokemus. Löyly oli pehmeä ja rentouttava, uimamahdollisuus löytyi ja vilvoittelualue oli viihtyisä. Saunan jälkeen soudettiin takaisin veneelle ja jälleen yksi mukava lomapäivä kääntyi yöksi.

Försti

Sanasto eli förstin omat selitykset

Genoa: Keulapurje, joka ulottuu mastoa taaemmas.
Isopurje: Pääpurje, joka nousee mastonhuippuun ja joka skuutataan puomin avulla.
Kehrä: Pyörivä kiekko, jonka ympäri nostinköysi kulkee mastossa.
Kihti: Ahvenanmaan ja Turunmaan saariston erottava iso selkä.
Kryssiä: Purjehtia vastatuuleen, luovia.
Merimaili, meripeninkulma: 1 852 metriä.
Reivaaminen: Purjepinta-alan pienentäminen.
Solmu: Nopeusyksikkö, merimailia tunnissa.
Stuuvata: Sijoittaa tavarat veneessä niin, että mikään ei kallistuksessa putoa, lennä, eikä mene rikki.
Vendata, venda: Vastatuulikäännös, eli käännetään kurssia tuulen yli.

Yksi ajatus artikkelista “Lomapurjehduksen lokikirja, osa 4”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.