Purjehdusslangia

Purjehdusslangi förstin selittämänä

Purjehtijat puhuvat ihan omaa kieltään. Kun kapteeni oli Youtuben avulla opetellut purjehduksen alkeet, försti ei ymmärtänyt puoliakaan saamistaan ohjeista, jotka kuulostivat lähinnä siansaksalta: ”pitää kiristää kikkataljaa, ettei jiipata slöörissä ja löysätä ison skuuttia”. Vähitellen purjehdusslangi on hiipinyt koko miehistön puheeseen ja jotta sinä pysyisit mukana, tässä kootusti förstin omat selitykset!

A-G
Aisalaituri: Laituri, jossa on ulos työntyvät, ponttoonien varassa kelluvat aisat, joihin vene kiinnitetään kyljestä.
Aisapaikka: Laituripaikka aisalaiturissa.
Alagaija: Maston juuresta spinnupuomin keskikohtaan tuleva naru, joka estää puomia nousemasta liian ylös.
Alirikaaminen: Veneen kokoon nähden matala masto.
Ankaroliina: Pitkä liina, joka on kelattuna ankarorullaan veneen kaiteeseen. Käytetään etenkin poijukiinnityksessä.
Ankarokela: Katso ankarorulla.
Ankarorulla: Rullakela, jossa säilytetään ankaroliinaa ja josta se pääsee vapaasti juoksemaan auki esim. poijuun kiinnittyessä.
Ankkuriliina: Katso ankaroliina.
Ankkurivahti: Hälytin, joka varoittaa, jos vene ajautuu määritetyn alueen ulkopuolelle. Käytännössä kännykkäsovellus tai toiminto plotterista aktivoidaan kun ankkuri lasketaan ja määritetään ankkuriköyden pituus ja sallittu liikkumasäde.
Anturimuunnin: Laite, joka muuntaa esimerkiksi loki- tai tuuliantureista tulevan analogisen signaalin digitaaliseksi.
Autopilotti: Laite, joka ohjaa venettä haluttuun kompassisuuntaan.
Barber haulerit: Katso barberit.
Barberit: Spinnun skuutista parraslistaan tuleva naru, joka estää skuutin nousemisen liian ylös.
Bermudariki: Bermudalla 1600-luvulla kehitetty masto- ja kolmipurjejärjestelmä jota käytetään pääosin nykyisissä purjeveneissä.
Bunkrata: Alunperin tankata laivan polttoainetankit, tarkoitetaan nykyään myös ruoka- ja juomavaraston täydentämistä.
Day cruiser: Moottorivene, jossa on pieni katettu tila, mutta ei varsinaista nukkumatilaa.
Etuliesma: Purjeen reuna, joka kiinnitetään mastoon tai harusvaijeriin eli se pystyreuna kolmion muotoisesta purjeesta, joka on lähinnä veneen keulaa.
Etuliikki: Katso etuliesma
Falli: Purjeen nostinköysi tai -vaijeri.
Fenderi: Katso lepuuttaja.
Fokka: Keulapurje, jonka takaliesma jää maston etupuolelle.
Furlex: Rullalaite keulapurjeelle.
Försti: Firstmate, ensimmäinen upseeri.
Gasti: Miehistön jäsen, esim. keulagasti.
Genoa: Keulapurje, joka ulottuu mastoa taaemmas.

H-K
Haitta: Vinssin osa, joka estää hammasrattaan pyörimisen väärään suuntaan.
Halssi: Purjehtiessa se puoli, kummalle vene on kallistunut: styyran halssilla tuuli on vasemmalla ja vene kallistuu oikealle.
Heittoliina: Kelluva köysi tai liina, jonka voi heittää veneestä pudonneelle.
Hela: Yleensä metallinen kiinnitykseen liittyvä asia kannella, esim. erilaiset kiskot, kiinnitysrenkaat ja vastaavat.
Heloitus: Helojen kokonaisuus.
Huovata: Kuljettaa soutuvenettä taaksepäin ns. soutamalla väärin päin.
Impelleri: Vesipumpun siipipyörä.
Isopurje: Pääpurje, joka nousee mastonhuippuun ja joka skuutataan puomin avulla.
Istumakaukalo: Purjeveneen takaosan avotila.
Itseskuuttaava fokka: Järjestely, jossa fokan skuutti kulkee maston edessä olevaan poikittaiseen kiskoon kiinnitetyn vaunun kautta. Kun halssia vaihdetaan, purjetta ei tarvitse skuutata uudestaan.
Jackline: Katso lifeline.
Jalustaminen: Katso skuuttaaminen.
Jiipata: Tehdä jiippi.
Jiippi: Myötätuulikäännös, eli käännetään kurssia tuulen ali.
Jolla: Apuvene, jolla siirrytään esimerkiksi ankkurissa ollessa maihin.
Joutsenkaula: Kaartuva kansihela, jonka kautta voi viedä johdot esim. mastolta kannen alle sateelta suojassa.
Juhlaliputus: Yhteensolmitut viestiliput muodostavat juhlalippusarjan, joka nostetaan keulasta mastonhuippuun ja sieltä perää kohti niin pitkälle kuin sarjaa riittää. Järjestys juhlalipuissa on keulasta lukien A, B, C, 1, D, E, F, 2, G, H, I, 3, J, K, L, 4, M, N, O, 5, P, Q, R, 6, S, U, V, 7, W, Y, Z, 8, ensimmäinen korvausviiri, toinen korvausviiri, kolmas korvausviiri. Maalippuja liikaa muistuttavat viestiliput T ja X sekä vastausviiri jätetään juhlaliputuksesta pois.
Juokseva riki: Nostimet ja köydet, eli ns. liikkuvat rikin osat.
Kaidetolppa: Katso mantookitolppa.
Kaija: Laituri.
Kaiku: Katso kaikuluotain.
Kaikuluotain: Veneen pohjassa oleva laite, joka mittaa veden syvyyttä ja pohjan muotoa.
Kajuutta: Hytti, veneen sisätila.
Kaksisuuntainen vinssi: Vinssi, jossa hammasrattaat pyörittävät vinssiä puolella nopeudella, kun kampea käännetään ”väärään suuntaan”.
Kansigasti: Gasti, joka hoitaa purjeiden trimmaamisen kannella.
Kansivalo: Mastoon tai saalinkiin kiinnitettävä, kannelle osoittava valo.
Keulapiikki: Veneen keulassa oleva nukkumatila, jos varsinaista keulakajuuttaa ei ole.
Keulapurje: Purje, joka kiinnitetään etuliesmastaan keulaharukseen.
Kiinteä riki: Rikin paikoillaan seisovat osat, eli vantit, staagit, vinssit, taljat, puomit, masto, helat ym.
Kikkatalja: köysitalja, jonka avulla puomia estetään nousemasta liikaa ylöspäin, käytetään etenkin myötätuulessa.
Knaapi: Kiinnityshela, jonka ympärille köysi kiedotaan knaapisolmulla.
Kryssiä: Purjehtia vastatuuleen, luovia.
Kryssätä: Katso kryssiä.
Köli: Purjeveneen rungon alla oleva vastapaino, joka estää veneen kaatumisen tuulen painaessa purjeita.
Kölipultti: Kiinnittää kölin veneen runkoon. Kölipultit ovat yleensä pilssissä.
Kölisauma: Veneen rungon ja kölin yhdistävä sauma.
Kölitukki: Köliä tukeva ja rasitusta laajemmalle rungon alueelle jakava rakenne. Käytännössä useita poikittaisia, runkoon kiinni laminoituja palkkeja, joihin köli kiinnittyy.

L-P
Laipio: Runkoa tukevoittava väliseinä.
Legi: Matka yhdestä ankkuri- tai laituripaikasta seuraavaan.
Lepuuttaja: Veneen kylkeen ripustettavay, yleensä kuminen, ilmalla täytetty pehmike, joka suojaa venettä toisten veneiden tai laiturin aiheuttamilta kolhuilta.
Liesma: Purjeen reuna, esim. alaliesma on purjeen alareuna.
Lifeline: avotilasta kannelle kulkeva liina, johon voi kiinnittää itsensä valjaista, estää putoamasta aallokossa ja kallistuksessa. Käytetään joskus myös synonyymina mantookivaijereille.
Liikenteenjakokaista: Reittijakojärjestelmän tiettyyn suuntaan kulkeva osa.
Liikki: Synonyymi sanalle liesma.
Linjaaminen: Sen varmistaminen, että akseli, merikytkin ja moottori ovat suorassa linjassa.
Loki: Veneen pohjassa oleva pieni ratas, joka mittaa kuljettua matkaa.
Lämmönvaihdin: Moottorin jäähdytysjärjestelmän osa.
Mantooki: Kaide.
Mantookitolppa: Kannen reunassa olevat tolpat, joihin kaidevaijeri kiinnitetään.
Mantookivaijeri: Kaidevaijeri.
Manusluukku: Huoltoluukku.
Manööveri: Jokin kokonaisuus purjehtiessa, esim. purjeen nostaminen, käännös tai reivaaminen.
Mastovalo: Mastoon kiinnitettävä valo, joka sytytetään ankkuroituessa sekö kulkuvalojen kanssa pimeällä kulussa.
Merikortti: Merialueen kartta.
Merikytkin: Vaihdelaatikko, joka akselivetoisessa veneessä kytkee moottorin ja potkuriakselin yhteen. Vaihteita on vapaa, taakse ja 1-2 eteen.
Merimaili: 1 852 metriä.
Meripeninkulma: Katso merimaili.
Nousta tuuleen: Purjeveneen kyky kulkea vastatuuleen; mitä parempi nousukulma, eli mitä pienempi kulma tuuleen voidaan ottaa, sitä paremmin vene nousee tuuleen.
Optari: Katso optimistijolla.
Optimistijolla: Yksin purjehdittava kevytvene etenkin lapsille ja nuorille.
Osatakila: Rikityyppi, jossa keulastaagi ei ylety maston toppiin saakka, esim. 7/9 osatakilassa keulastaagi ulottuu kohtaan, joka on 7/9 maston korkeudesta.
Paara: Keulaan päin katsottaessa veneen vasen puoli.
Paukkuliivi: Pelastusliivi, joka täyttyy hiilidioksidilla kastuessaan.
Peltigenoa: Ajaminen koneella. Usein isopurje ylhäällä, jolloin moottori hoitaa keulapurjeen osuuden eteenpäin viemisestä.
Pentteri: Veneen keittiö.
Peräsin: Veneen perässä oleva kääntyvä ohjauslaite, jota ohjataan peräsinpinnalla tai ruorilla. Peräsin kääntää veden virtausta sivulle ja siten veneen kulkusuuntaa.
Pilssi: Kölin päällä oleva tila, jossa on kölipultit ja johon veneeseen tuleva vesi päätyy. Pilsseissä voi myös säilyttää tavaraa.
Pilssipumppu: Pumppu, jolla voidaan tyhjentää veneen pilssistä vettä.
Pinna: Ohjausjärjestelmän osa, jolla käännetään peräsintä. Pinna on suoraan kiinnitetty peräsimeen, eli kun sitä kääntää kulkusuuntaan nähden oikealle, peräsin kääntyy kulkusuuntaan nähden vasemmalle ja vene kaartaa vasemmalle.
Pinnamaili: Merimaili, jonka joku on ollut ohjailemassa.
Pinnapilotti: Katso autopilotti.
Pistopunkka: Nukkumapaikka, joka on kokonaan tai osittain istumakaukalon alla.
Plotteri: Veneen GPS-navigaattori.
Plägä: Tuuleton olosuhde.
Poiju: Painojen avulla pohjaan ankkuroitu kelluke, jossa on lenkki kiinnittymistä varten.
Poijuhaka: Yleensä metallinen koukku, joka kiinnitetään köyteen tai liinaan toisesta päästä ja poijun lenkkiin toisesta. Poijuhaan avulla köyttä ei tarvitse sitoa poijuun ja poijun lenkkiin ylettyy veneestä helpommin.
Poijupaikka: Laiturijärjestely, jossa veneen perä kiinnitetään poijuun ja keula laituriin tai toisin päin. Veneet ovat laituriin nähden poikittain.
Potkuriakseli: Merikytkimen ja potkurin välinen suora metallitanko, jota moottori pyörittää.
Preventteri: Köysi, jolla kiinnitetään isopurjeen puomi halutulle puolelle myötätuuleen purjehdittaessa vahinkojiipin estämiseksi.
Puomi: Poikittainen tanko, jonka avulla purjetta säädetään. Isopurjeen puomi on yleensä aina kiinnitetty mastoon ja isopurje skuutataan sen avulla. Spinnu- ja spiirapuomi kiinnitetään mastoon vain, kun sitä käytetään.

R-Ö
Regatta: Purjehduskilpailu, esimerkiksi Hangon regatta.
Reittijakojärjestelmä: Järjestelmä, jossa pääasiassa rahtiliikenne ja muu kauppamerenkulku ohjataan kulkemaan ruuhkaisissa paikoissa eri kaistoja pitkin vastakkaisiin suuntiin. Veneiden, jotka ylittävät jakojärjestelmän, pitää tehdä se kohtisuoraan ja järjestelmässä kulkevaa liikennettä häiritsemättä.
Reivaaminen: Purjepinta-alan pienentäminen.
Reiviköysi: Köysi, jonka toinen pää kiinnitetään puomiin, jonka jälkeen se pujotetaan isopurjeen takaliesmassa olevan reivirenkaan läpi ja sen jälkeen puomin vastakkaisella puolella olevaan plokiin ja siitä edelleen joko kiinnitysknaapille tai vinssille. Köyttä kiristämällä purjeen takaliesma laskostuu ja purjepinta-ala pienenee.
Reivirengas: Isopurjeessa samalla korkeudella etu- ja takaliesmassa olevat purjerenkaat. Reivatessa tämä linja on pienennetyn purjeen alareuna. Etuliesman reivirengas kiinnitetään mastolla olevaan koukkuun ja takaliesma kiristetään reiviköydellä.
Rihtaaminen: Katso linjaaminen.
Rikata: Nostaa riki käyttökuntoon esim. telakoinnin jälkeen. Myös laittaa jokin muu käyttökuntoon (kuten riippumatto).
Riki: Kaikki se, jonka avulla ja varaan purjeet levitetään eli masto, puomi, vaijerit, helat, köydet, vinssit ja taljat.
Ruffi: Kajuutan katto.
Rälläkkä: Työkalu, jolla saa avattua melkein mitä vain.
Salonki: Kajuutan osa, jossa on yleensä sohvapunkat ja pöytä, usein myös pentteri. Oleskelutila.
SeaTalk: Raymarinen verkkoprotokolla, jolla eri laitteita voi saattaa keskustelemaan keskenään: esim. plotterin, autopilotin ja tuulimittarin.
Skegi: Peräsintä ja sen laakerointia suojaava tukirakenne peräsimen edessä.
Sitloora: Katso istumakaukalo.
Sitloota: Katso istumakaukalo.
Skuuttaaminen: Purjeen kireyden säätäminen skuuttiköydellä.
Skuuttiköysi: Purjeen takakulmasta tai isopurjeen tapauksessa puomista veneen kannessa olevaan helaan kiinnitetty köysi, jolla purje kiristetään.
Skuuttivinssi: Vinssi skuuttiköydelle.
Slööri: Sivumyötäinen tuuli.
Snörppinaru: Purjeen takaliesman sisään ommeltu naru, jolla voi kiristää tai löysätä purjeen takaliesmaa.
Solmu: Nopeusyksikkö, merimailia tunnissa.
Spiirapuomi: Myötätuuleen purjehtiessa keulapurjeen skuutti voidaan pakottaa pysymään halutulla puolella kiinnittämällä spiirapuomin toinen pää skuuttiköyteen ja toinen mastoon.
Spinaakkeri: Katso spinnu.
Spinnu: Vapaasti lentävä, iso myötätuulipurje.
Spinnupuomi: Puomi, jolla hallitaan spinnua. Yleensä samaa puomia käytetään spinnu- ja spiirapuomina.
Springi: Köysi, joka kiinnitetään keulasta taaksepäin tai perästä eteenpäin laituriin, eli niin sanotusti ”väärään suuntaan”.
Strekki: Vastatuuleen purjehtiminen tiukalla kulmalla ilman kryssimistä.
Stuuvata: Sijoittaa tavarat veneessä niin, että mikään ei kallistuksessa putoa, lennä, eikä mene rikki.
Staagi: Mastosta veneen keulaan ja perään tulevat, mastoa tukevat harusvaijerit.
Styyra: Keulaan päin katsottaessa veneen oikea puoli.
Sundowner: Yömyssy.
Suuntimakompassi: käsikompassi, jolla voi ottaa suunnan esimerkiksi majakkaan.
Takaliikki: Katso takaliesma.
Takaliesma: Purjeen takareuna eli se pystyreuna kolmion muotoisesta purjeesta, joka on lähempänä veneen perää.
Toppi: Maston huippu.
Toppiriki: Rikityyppi, jossa keulastaagi ulottuu toppiin saakka.
Trimmata: Säätää purjeita ja rikiä tuulen mukaan.
Trossi: Meripelastusseuran maksullinen, kiireetön palvelu vaikeuksiin joutuneelle veneelle ja/tai venekunnalle.
Turkki: Veneen lattia.
Tutkaheijaste: Merenkulun turvalaite joko maastossa tai veneessä. Heijasteessa on metallilevyjä kulmittain toisiinsa nähden, mikä parantaan kohteen näkymistä ja tunnistamista tutkassa.
Tuulimittari: Maston huipussa oleva laite, joka mittaa tuulen suunnan ja nopeuden.
Vahinkojiippi: Myötätuulessa tyypillinen vahinko, joka aiheutuu yleensä tuulen äkillisestä kääntymisestä tai huolimattomasta ohjailusta. Jiipissä puomi siirretään hallitusti skuuttia kiristämällä koko avotilan yli puolelta toiselle, mutta vahinkojiipatessa puomi vaihtaa puolta hallitsemattomasti ja on vaarallinen tiellä oleville ihmisille. Vahinkojiipissä kovemmalla tuulella on suuri riski aiheuttaa myös rikkoutumisia rikiin.
Vantti: Mastoa sivusta tukeva harusvaijeri.
Vanttiruuvi: Kiinnike, jonka molemmissa päissä on ruuvikierre ja keskellä kierrettävä osa, jota kiertämällä molemmat päät kiristyvät tai löystyvät. Käytetään etenkin vaijereiden kiristämiseen.
Varapaukku: Paukkuliivien osat, joka täyttävät liivin ilmataskut. Kastuessaan paukun suolapanos laajenee ja työntää terävän neulan hiilidioksidipullon sinetin läpi. Hiilidioksidi täyttää ilmataskut. Paukku on kertakäyttöinen ja siksi tarvitaan varapaukkuja.
Venda: Vastatuulikäännös, eli käännetään kurssia tuulen yli.
Vendata: Tehdä venda.
VHF-radio: Meriradiopuhelin.
Viitoitus: Viittojen muodostama väylän merkintä maastossa.
Viitta: Pystyssä kelluvat korkeat mustakeltaiset, vihreät ja punaiset tolpat, joilla ohjataan kulkemaan viitan tietyltä puolelta (joko tietyn ilmansuunnan puolelta tai sitten oikealta/vasemmalta puolelta väylän suunnasta riippuen) sekä punamustat tolpat, joilla merkitään yksittäisiä kareja ja punavalkoiset tolpat, jotka merkitsevät kareista vapaata vettä.
Vinssinvapauttaja: Ennen vinssiä sijaitseva lukitsin, jonka avulla köysi voidaan kiristämisen jälkeen irrottaa vinssistä ja käyttää vinssiä jonkin muun köyden kiristämiseen.
Virsikirja: Myötätuulitrimmaus, jossa isopurje on skuutattu toiselle puolelle ja keulapurje toiselle. Virsikirjaa ajettaessa käytetään usein spiirapuomia ja preventteriä helpottamaan ohjailua ja estämään vahinkojiippi.
Yksisuuntainen vinssi: Vinssi, joka pyörii vain yhteen suuntaan, kampea takaisin käännettäessä vinssi ei pyöri.
Ylirikaaminen: Veneen kokoon nähden korkea masto.
Ylägaija: Mastosta spinnupuomin keskikohtaan tuleva naru, joka kannattelee puomia vaakasuorassa.
Äyskäri: Kuuppa tai kauha, jolla veneestä voi poistaa vettä.

Lue lisää

Kattava sanasto löytyy muun muassa Espoon kippareilta: https://www.espoonkipparit.fi/tietoa/merislangia