Talvi yllättää purjehtijan

Herkku on yli nelikymppinen seilaaja, joka on viettänyt monipuolista elämää vaihtelevissa olosuhteissa usean omistajan hoivissa. Vuodet näkyvät niin veneen pinnoissa, rakenteissa kuin varusteissakin. Veneen telakointi ja vuosittaiset ylläpitohommat ovat oma kokonaisuutensa ja lisäksi veneessä on tietysti lähtökohtaisesti aina jotain laittamista. Mitä vanhempi vene, sitä enemmän on korjailtavaa ja uusittavaa. Herkussakin on riittänyt hyvin puuhaa monen kevään telakkareissuihin ja näyttää riittävän tuleviinkin. Olemme pitäneet tavoitteena, että purjehduspäiviä olisi vuodessa enemmän kuin telakkapäiviä ja siihen on toistaiseksi päästy – joskus niukalla marginaalilla tosin. Ehkä täydellisessä maailmassa yksi telakkatyötunti vastaisi ainakin kahta päivää vesillä?

Hyvin suunniteltu ja puoliksi tehty?

Me ylläpidämme Excelissä toivelistaa korjattavista, uusittavista ja hankittavista asioista. Tämän peruslistan avulla suunnittelemme vuosittain purjehduskausien välisen projektin. Yleensä telakkahommat painottuvat vahvasti keväälle: jostain syystä syksyllä veneen telakointi, tyhjentäminen, peseminen ja peittely vie kaiken energian.

Tälle 2023-2024 talvikaudelle työlistalle nousi potkuriakselin ja sen tuennan uusiminen. Herkun potkuriakselia tukee akselin läpiviennin ja potkurin puolivälissä oleva tukirakenne, joka on laminoitu kiinni veneen pohjaan, moottorin ja merikytkimen taakse. Tämä rakenne on vaurioitunut ilmeisesti siksi, että potkuriakseli on hiukan käyrä ja se on pyöriessään täristänyt liitosta. Akseli vääntyi muutama vuosi sitten veneen nostossa, kun nostoliina oli vedetty potkuakselin alitse ja koko veneen paino lepäsi nostossa käytännössä akselin päällä. Tuolloin akseli rihtattiin, mutta siihen mitä ilmeisimmän jäi käyryyttä, joka on vuosien kuluessa saattanut voimistua. Kokeilimme keväällä 2023 korjautuisiko heiluva tuenta injektoimalla epoxia tuennan kiinnitykseen. Tuki liimautui kyllä jämäkäksi, mutta kesän aikana se petti uudelleen. Rakenne ja koko akseli pitäisi siis uusia.

Projektin tekee isoksi se, että akselia ei saa vedettyä paikaltaan ulkokautta taaksepäin, koska tiellä on peräsin ja peräsintä suojaava skegi: akseli on vedettävä pois sisäkautta ja sitä varten moottori on nostettava edestä pois. Moottorin siirtäminen toki helpottaa myös tuen laminointia paikoilleen. Moottori pitää kuitenkin ensin irrottaa polttoainetankista, pakoputkesta, jäähdytysvesijärjestelmästä ja sähkökytkennöistä. Puhumattakaan siitä, että ahtaassa tilassa melko painava moottori pitäisi saada hallitusti nostettua pois pediltään ja ulos moottoritilasta. Ja kun tuki on laminoitu paikoilleen ja akseli vaihdettu, homma pitää toistaa käänteisessä järjestyksessä.

Päättelimme, että kannattaa pyrkiä siihen, että jo syksyllä saisimme homman puoliväliin, eli moottorin irti ja salongin puolelle. Sitten keväällä olisi helpompaa aloittaa laminointihommat heti pakkasten poistuttua. Hyvä suunnitelma, eikö!

Ja kuinkas sitten kävikään?

Halusimme tehdä jo perinteisen syysreissun Tammisaaren ja Inkoon saariston ruskaa ihailemaan syyskuun loppupuolella. Reissu olikin hieno intiaanikesän lämpimien päivien ja tähtikirkkaiden öiden sikermä. Mietimme lähtiessä, että pitäisikö reissu päättää telakalle, jotta saadaan projekti hyvin alulle. Lomapätkän lopussa odottava veneen telakointi ja tyhjentäminen tuntui kuitenkin tylsältä ja päätimme pitää loman lomana ja siirtää veneen telakalle myöhemmin. Ei kai yksi viikonloppu projektia kaada.

Lokakuun viikot ja viikonloput kuitenkin valuivat käsistä ja Herkku kellui viikosta toiseen kotilaiturissa. Telakalla oli nostoissa ruuhkaa, emmekä saaneet lupaa tuoda Herkkua jonoon. Muutamana viikonloppuna tuuli niin kovaa, ettei siirtämään uskaltanut lähteä. Lopulta saimme luvan tuoda Herkun telakan laituriin viikonloppuna 21.-22.10.2023. Silloinkin tuuli osui ikävästi telakan laituriin, jossa Herkun kylki oli jo kerran vaurioitunut kovassa tuulessa. Päätimme varmuuden vuoksi jättää veneen lahden toiselle puolelle vierasvenesatamaan. Saimme veneen hyvin tyhjennettyä ja tyytyväisinä ajattelimme, että seuraavana viikonloppuna vene olisi jo pukilla ja pääsisimme hommiin.

Telakalla ruuhka kuitenkin jatkui ja saimme tiedon, että nosto siirtyisi. Päätimme, että kippari kävisi hoitamassa moottorin huollon alta pois ja siirtämässä veneen telakan puolelle, josko se nopeuttaisi asiaa. Idea oli hyvä, mutta kapun päästyä veneelle Herkun moottori ei inahtanutkaan. Kaatosateessa aikansa taisteltuaan kippari joutui toteamaan, että ei onnistu. Seuraavana viikonloppuna vaihdettiin sitten starttiakku ja saatiin moottori käyntiin ja vene lopulta telakan laituriin.

Pakkaskesto kuntoon ja peitto päälle

Aikaa oli tähän mennessä kulunut marraskuun alkuun saakka ja pakkaset ehtineet rannikollekin. Veneen peittämisellä oli jo kiire ja talveen varautumisen pakolliset rutiinit olivat edelleen kesken: kaikkiin vesijärjestelmiin piti saada glykolia, akut irrottaa sähköjärjestelmästä ja siivota vene sisältä. Ulkopesu ei enää onnistuisi, koska vesihanat oli telakalla jo suljettu talveksi. Kapu ja gasti E kävivät peittämässä Herkun juuri ennen lumisateita ja tekivät välttämättömät hommat.

Talvi siis yllätti pahasti tällä kertaa ja koko potkuriakseliprojekti jäi keväälle. Vene on kuitenkin turvallisesti talviteloilla – jossain vaiheessa vaikutti jo siltä, että Herkku jää jäihin kaikkien epäonnisten sattumien summana. Keväälle 2024 tilauksessa on aikainen kevät, eikä yhtään takatalvea, jotta saadaan Herkku takaisin veteen entistä ehompana, uuden potkuakselin ja korjatun tuennan kera.

Försti

Sanasto eli förstin omat selitykset

Merikytkin: Vaihdelaatikko, joka akselivetoisessa veneessä kytkee moottorin ja potkuriakselin yhteen. Vaihteita on vapaa, taakse ja 1-2 eteen.
Peräsin: Veneen perässä oleva kääntyvä ohjauslaite, jota ohjataan peräsinpinnalla tai ruorilla. Peräsin kääntää veden virtausta sivulle ja siten veneen kulkusuuntaa.
Potkuriakseli: Merikytkimen ja potkurin välinen suora metallitanko, jota moottori pyörittää.
Rihtaaminen: Sen varmistaminen, että akseli, merikytkin ja moottori ovat suorassa linjassa. Myös linjaaminen.
Salonki: Kajuutan osa, jossa on yleensä sohvapunkat ja pöytä, usein myös pentteri. Oleskelutila.
Skegi: Peräsintä ja sen laakerointia suojaava tukirakenne peräsimen edessä.

Yksi ajatus artikkelista “Talvi yllättää purjehtijan”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *