Kausi 2020 päättyi siihen, että Herkku nilkutettiin telakalle väliaikaisen polttoainelinjan varassa ja edessä oli pitkä siirtymä epämukavuusalueelle moottorin sielunelämään. Keväällä lämpötilan pysytellessä plussan puolella ryhdyttiin telakalla viettämään ainakin yksi päivä jokaisesta viikonlopusta. Korjaus- ja huoltolista oli pitkä ja veneen polttoainelinjan uusiminen siinä suurin urakka.
Kapteeni pyysi operaatioon avuksi ystävänsä O:n, jolla on kokemusta purjehtimisesta eli veneen korjaamisesta. Sopiva aika löytyi vasta vappuviikonlopulta, joten valmisteluun ja valmistautumiseen oli runsaasti aikaa. Valmistautuminen aloitettiin hankkimalla uusi polttoaineen esisuodatin jalkoineen, 8 mm polttoaineletkua ja polttoaineen syöttöpumppu. Kohdetta tutkailtiin omilla ja ystäviltä lainaksi saaduilla kameroilla, miehistön pienikokoisin eli nuorempi gasti e ujutettiin tutkimaan liittimiä ja ottamaan kuvia tankin luokse. Melkein kokonainen telakkapäivä meni tankin tyhjentämiseen jerrykannuihin kumirakon avulla – tosin aluksi esisuodattimesta irrotetusta letkusta ei tullut pumppaamalla mitään. Hetken mietittyään kapu teki sen, mitä kuulemma jokainen kapteeni jossain vaiheessa moottorinkorjausuraansa tekee eli imaisi nesteen liikkeelle. Letkusta tulikin jonkin verran limaista, kiinteää ainetta, jonka epäilimme olevan dieselbakteerikasvustoa. Letkun avaamisen ja noin viiden tunnin pumppaamisen jälkeen tarvittiin mobilatia, saunaa ja sympatiaa kapun kipeytyneen käden hoitamiseen.
Tetristä sitlootan alla ja ympärillä
Valmistelut ja hankinnat oli tehty ja suunnitelma selvä. Kapteeni lähti aamulla aikaisin kohti telakkaa, O ajeli paikalle myös ja försti ja gastit osallistuivat lämpimillä ajatuksilla ja pysyttelemällä poissa tieltä. Kaikki veneen polttoainelinjaan liittyvät letkut irrotettiin moottorista. Polttoaineen esisuodatin poistettiin ja uusi koottiin ja kiinnitettiin samalle paikalle.
H-starissa tankki on sijoitettu avotilan alle veneen keskelle. Tankki makaa laminoitujen tukkien päällä ja se on tuettu sivusuunnassa tukkeihin ruuvatuilla metallikappaleilla ja pitkittäin tukkeihin kiinnitettyjen kuormaliinojen avulla. Kiinnitykset avattiin ja ryhdyttiin ujuttamaan tankkia ulos. Tankin edessä on moottoritilan takaseinä ja takana sitlootan poistovesien letkut läpivienneille sekä laipio. Tankin päällä on avotilan lattia, styyran puolella starttiakku. Reitiksi valikoitui siis paaran puolen säilytyslaatikko.
Jonkin aikaa tankkia liikuteltuaan kapu ja O totesivat, että ei mahdu, pakoputki ja tyhjennysletkut ovat tiellä. Niinpä irrotettiin pakoputki ja läpivienneille menevät tyhjennysletkut. Tankki saatiin lopulta hivutettua pois sitlootan alta ja letkut irrotettua liittimistä.
Mittaa kaksi kertaa, osta vain kerran
Noin viiden tunnin urakoinnin jälkeen tankki oli saatu ulos ja letkukaraan sovitettiin uutta letkua, joka sujahti paikoilleen vähän turhan helposti. Mittausten ja lyhyen pohdinnan jälkeen O hyppäsi autoon ja suuntasi kohti Saloa hankkimaan 6 mm polttoaineletkua ja kapu ryhtyi sillä aikaa tankinpuhdistustyöhön.
Tankki oli kuitenkin yllättävän puhdas: mahdollista dieselbakteerikasvustoa oli muutama pieni esiintymä. Tankin manusluukku on melko iso, joten epäpuhtaudet sai hyvin poistettua rätin avulla. Epäilys on, että kasvustoa oli päätynyt metalliseen letkuyhteeseen, joka oli siitä tukkeutunut. Tavallinen tarina siis. Kapu sai tankin liittimineen hyvin puhtaaksi ja O palasi sopivan kokoisen letkun kanssa telakalle. Tankki mitattiin samalla ja saatiin selville sen tilavuus (27 litraa).
Kaikki paikoilleen ja kotiin
Tankki nostettiin takaisin paaran puolen lokeroon, kiinnitettiin uusi polttoaineletku ja paluuletku liittimiin, ujutettiin tankki paikalleen ja kiinnitettiin tuennat takaisin. Uudet polttoaineletkut vedettiin paikoilleen ja kiinnitettiin esisuodattimeen. Tässä vaiheessa huomattiin, että esisuodattimen paikka ei ole paras mahdollinen, koska letkut joutuu laittamaan hyvin jyrkkään mutkaan. Paikan vaihtamiseen ei kuitenkaan tässä vaiheessa ollut energiaa jäljellä, joten letku joutuu olemaan kuten ennenkin. Pakoputki kiinnitettiin takaisin paikoilleen, samoin kuin sitlootan tyhjennysletkut.
Moottorin letkut ja johdot on niputettu muutamaksi isoksi kimpuksi moottoritilaan ja nämä oli tietenkin pitänyt avata letkujen poistamiseksi. Uudet letkut niputettiin lopuksi samalla tavalla siisteiksi kimpuiksi moottorin päälle ja viereen. Päivä oli ollut pitkä ja urakka melkoinen ponnistus. Telakkapäivä kesti melkein kymmenen tuntia. Veneen polttoainelinjan uusiminen oli nyt tehty kuitenkin kokonaan ja toiveet vian katoamisesta olivat korkealla.
Koeponnistus
Seuraavana viikonloppuna koko miehistöllä lähdettiin ihailemaan ja testaamaan uutta polttoainelinjaa. Veneen moottorin jäähdytys hoidetaan yleensä meriveden avulla ja niin Herkussakin. Tämä tarkoittaa sitä, että veneen ollessa vedessä jäähdytysjärjestelmän raakavesipumppu ottaa läpiviennistä merivettä ja kierrättää sen lämmönvaihtimelle. Koneen testikäyttö telakalla vaatii siis jollain tavalla veden saamista jäähdytysjärjestelmään. Kapteeni kehitti tarkoitukseen oman patentin: 25 litran vesikanisteri, johon kiinnitettiin alareunaan letkuliitin, siihen vesiletku kiinni ja letkun toinen pää läpiviennistä tulevan letkun tilalle raakavesipumppuun. Tarkistettiin uusien polttoaineletkujen liitokset ja pakoputken kiinnitys, täytettiin vesikanisteri ja puhdistettu tankki. Vedettiin henkeä ja laitettiin sormet ja varpaatkin ristiin.
Kone kävi kauniisti ja tasaisesti. Vesi kiersi kapteenin patenttisysteemissä, mikään ei vuotanut (paitsi vesikanisteri). Annettiin sen verran kierroksia kuin uskallettiin. Kone pysyi käynnissä. Sammutettiin ja käynnistettiin uudelleen. Moottorin sulake paloi, mutta koska lasiputkisulaketta ei oltu vielä kertaakaan jouduttu vaihtamaan, ei oltu asiasta huolissamme vaan vaihdettiin sulake ja käynnistettiin uudelleen. Kone toimi moitteetta. Annettiin käydä melko pitkään. Annettiin kierroksia. Kaikki näytti olevan kunnossa. Kapteenin harteilta tipahti kerrostalon verran murheita.
Eeppinen urakka ”veneen polttoainelinjan uusiminen” oli onnistuneesti maalissa, jäljellä enää pesut sisältä ja päällä ja Herkku olisi valmis vesillelaskuun! Olisivatko moottorihuolet ohi ja alkaisiko kausi 2021 paremmissa merkeissä kuin edellinen päättyi? Ensi viikolla Herkku pääsee kellumaan, sulakekysymykseen palataan ja toukokuinen myrsky nousee kaakosta.
Försti
Äitini käyttämä sanonta sopii tähänkin: ” hevoseton mies huoleton.” Mutta mukakaviahan huolia noi vielä on.