Kohti telakkakautta

Veneen keväthuollon suunnitelu

Purjehduskausi on tietenkin purjehtijan parasta aikaa, mutta sitä edeltävä telakkakausi on lähes yhtä odotettu. Herkku talvehtii ulkosalla, joten telakoinnin aikana on syytä käydä silloin tällöin katsomassa, että kaikki on kunnossa: pressuteline pystyssä ja pressu hyvin veneen päällä. Veneen keväthuollon suunnittelu on hyvää ajankulua kevään edistymistä odotellessa. Varsinainen telakkaralli alkaa sitten, kun lumet ovat suunnilleen sulaneet ja pakkaset hellittäneet.

Rutiinihommia ja pieniä parannuksia

Nyt on alkamassa kolmas telakkakevät Herkun kanssa ja tekemistä on jälleen kerran melko lailla. Jokakeväiseen rutiiniin kuuluu

  • veneen kaikkien sisäpintojen putsaaminen,
  • kylkien ja istumakaukalon pesu ja vahaus,
  • ulkosäilytysluukkujen pesu,
  • maston pesu ja vahaus,
  • vinssien ja vanttiruuvien rasvaaminen ja tarkistaminen,
  • makeavesijärjestelmän klooraaminen sekä
  • moottorin suodattimien ja impellerin sekä potkuriakselin sinkin vaihtaminen.
Purjevene pressun alla auringonpaisteessa
Aurinkoinen kevätpäivä telakalla: kausi alussa, koko kesä edessä!

Näihin puuhiin menee 2-3 päivää ja jos tehtäisiin vain pakolliset hommat, olisi telakkakausi melko lyhyt välisoitto ennen veneen laskua ja purjehduskauden alkua. Molempina aikaisempina keväinä The Lista on kuitenkin ollut melko lailla pidempi, koska isoimpina hommina on tehty seuraavat:

  • juuri ennen Herkun ostoa pettäneen läpiviennin uusiminen
  • vesipussin vaihto suurempaan, kaikkien makeavesiletkujen uusiminen ja sähköisen vesipumpun sekä uuden hanan asennus
  • lämmittimen tankin uusiminen
  • moottorin polttoainelinjan uusiminen ja tankin puhdistus
  • keulaluukun pleksin kiinnityksen tiivistys
  • kaikkien knaapien kiinnitysten tiivistys
  • lämmittimen savupiipun kansiläpiviennin uusinta
  • mastonkaatojärjestelmän poistaminen.

Tärkein valmistelu: kalastajan juustokakku

Veneen keväthuollon suunnittelu alkaa kalakakun leipomisella
Mitä runsaampi kakku, sitä parempi palaveri!

Telakkakauden kenties tärkein vaihe on veneen keväthuollon suunnittelu. Pidämme virallisen telakkapalaverin yleensä maaliskuun aikana. Palaverin valmistelu aloitetaan aina jo edellisenä päivänä, jolloin aloitetaan palaverieväiden tekeminen. Irtopohjavuoka vuorataan kelmulla, pohjalle laitetaan leivinpaperi ja reunoille kalvoista tehdyt reunukset. Kakun pohjaksi tehdään leivästä (esim. perunalimppu, saaristolaisleipä tai tumma sekaleipä) hienoa raastetta ja sekoitetaan siihen sulatettua voita ja syntynyt massa painellaan vuokaan.

Täytteen pohjana on ranskankerma, raejuusto ja sulatejuusto (yrtti, valkosipuli tai esim. kylmäsavulohi), jotka sekoitetaan hyvin yhteen, mukaan laitetaan maun mukaan hienonnettua graavattua tai kylmäsavustettua lohta, katkarapuja tai jokiravun pyrstöjä, hienonnettuja keitettyjä kananmunia, avocadoa, sekä hienonnettua tilliä ja puna-, salotti- tai kevätsipulia. Maustetaan pippurilla ja suolalla, tarkistetaan maku. Liuotetaan kaksi liotettua liivatelehteä kuumennettuun puolikkaan sitruunan mehuun ja sekoitetaan hyvin täytteeseen. Täyte kaadetaan vuokaan, peitetään kelmulla ja annetaan hyytyä yön yli. Hyytynyt kakku puretaan vuoasta ja koristellaan täytteen aineksilla, lisäksi voi käyttää esim. mätiä tai oliiveja. Valmistetaan banoffee jälkiruuaksi ja päästään aloittamaan palaveri.

Priorisointia ja kalenterointia

Meillä on Exceliin (kuinkas muuten) koottuna yleinen toivelista, jonne laitetaan ylös kaikki parannukset, hankinnat ja korjauskohteet, jotka tulevat mieleen. Lista on jaoteltu neljään kategoriaan: isoihin projekteihin (esimerkiksi turkin uusiminen tai kannen notkumisen syyn selvittäminen ja korjaaminen), matalan kynnyksen parannuksiin (esim. pimennysverhojen tekeminen pleksiluukkuihin), asennusta vaativiin hankintoihin (esim. ilmanvaihtoventtiilien uusiminen) ja plug and play -hankintoihin (esim. kunnollinen virtapankki).  Samoin meillä on pohja keväthuoltoa varten, jossa on jokakeväiset pakolliset hommat valmiina. Veneen keväthuollon suunnittelu aloitettiin käymällä läpi viime kevään ja syksyn huoltosuunnitelmat ja siirtämällä sieltä tämän kevään listalle rästiin jääneet, edelleen tarpeelliset tehtävät. Sitten kävimme The listan kaikki kategoriat läpi ja poimimme suunnitelmaan sellaiset, joita aiomme tänä keväänä edistää.

Sininen köli ja kölisuama: veneen keväthuollon suunnittelu pitää sisällään sen uusimisen
Kölisauma, joka kaipaa siistimistä

Suunnitelmaan tuli 74 riviä. Aika paljon. Näyttää siltä, että veneen keväthuollon suunnittelu pääsi kiihtymään pahaan leviämisvaiheeseen. Mukana tosin on sellaisia asioita kuin ”sammuttimen huoltaminen” ja ”termosmukien ostaminen”, mutta myös ”tuulimittarin, loki-kaikuanturin ja uuden plotterin sekä VHF:n asennus” ja ”Kölisauman siistiminen”. Kevään suurin tehtävä on elektoniikkapäivitys, jossa siis tarkoituksena on asentaa keulan läpivientiin loki-kaikuanturi, maston toppiin tuulimittari, laipioon monitoiminäyttö ja uusi plotteri, yhdistää nmea-verkon kautta nämä toisiinsa ja kytkeä kaikki toimimaan. Tähän liittyy oheistoimintana pari kevättä sitten uusitun läpiviennin poistaminen, melko paljon johtojen vetämistä ja vanhojen purkamista, reiän tekeminen laipioon, toisen reiän tekeminen ruffin kattoon mastolta tulevien johtojen sisään viemiseksi, johdon veto maston läpi ja samalla mastovalon korjaaminen ja mahdollisesti kansivalon asentaminen.

Seuraavaksi kävimme kaikki rivit läpi ja listasimme työkalut ja tarvikkeet, joita kuhunkin tehtävään tarvitaan sekä erikseen vielä hankittavat asiat. Keväthuoltosuunnitelma viimeisteltiin tekemällä alustava suunnitelma työjärjestyksestä ja laskemalla montako telakkapäivää tarvittaisiin. Päädyimme siihen, että 6-7 päivässä saisimme listan suoritettua. Ajatuksena on pääsiäisenä tehdä pari pidempää päivää telakan lähellä yöpyen, jolloin olisi mahdollista saada Herkku äitienpäiväksi veteen. Palaveri päätettiin toiveikkaissa tunnelmissa ja otettiin vielä yhdet palat kakkua. Veneen keväthuollon suunnittelu oli tehty ja itse hommat tekemistä vaille valmiit.

Kausi käyntiin!

Laipio, jossa aukko monitoiminäyttöä varten ja teippimerkkejä.
Tähän on suunnitteilla hedelmäverkko, kiinni teipattuun aukkoon tulee monitoiminäyttö ja sen alapuolelle plotteri.

Ensimmäinen telakkapäivä varattiin pääosin suunnittelulle: erilaista mitattavaa ja kuvattavaa oli melko paljon ja lisäksi asennuksia piti suunnitella vielä ennen tarvikehankintoja. Poistettava läpivienti ei antautunut syksyllä, joten ajatuksena oli jatkaa sen poistamista uuden rälläkän avulla. Viime sunnuntaina ajelimme telakalle ja kevättunnelmissa suoritimme mittailut ja tarkistukset. Pressun alla oli suorastaan kuuma ja pesto-mozzarellalämppärien nauttiminen istumakaukalossa rattoisaa.

Läpivientikin saatiin lopulta irrotettua, tosin oppirahoina päästään harjoittelemaan lasikuitutöitä: lamellilaikka upposi sekä pintakerrokseen, että itse lasikuituun kuin veitsi voihin, kun rälläköijä horjahti kesken kaiken. Pienestä vastoinkäymisestä huolimatta purjehduksen jälkeen parasta on telakkahommat ja hyvänä kolmosena tulee venejuttujen suunnittelu!

Avattu läpivienti ja sen yläpuolella ylimäääräinen reikä
Läpivienti luovutti, mutta rälläkkä lipsahti

Försti

Sanasto eli förstin omat selitykset

Impelleri: Vesipumpun siipipyörä.
Istumakaukalo, sitloota, sitloora:
Purjeveneen takaosan avotila.
Kaiku, kaikuluotain:
Veneen pohjassa oleva laite, joka mittaa veden syvyyttä ja pohjan muotoa.
Kansivalo:
Mastoon tai saalinkiin kiinnitettävä, kannelle osoittava valo.
Knaapi:
Kinnityshela, jonka ympärille köysi kiedotaan knaapisolmulla.
Laipio:
Runkoa tukevoittava väliseinä.
Loki:
Veneen pohjassa oleva pieni ratas, joka mittaa kuljettua matkaa.
Mastovalo:
Mastoon kiinnitettävä valo, joka sytytetään pimeällä kulussa ja ankkuroidessa.
Plotteri:
GPS-navigaattori.
Ruffi:
Kajuutan katto.
Rälläkkä:
Työkalu, jolla saa avattua melkein mitä vain.
Toppi:
Mastonhuippu.
Turkki:
Veneen lattia.
Tuulimittari:
Maston huipussa oleva laite, joka mittaa tuulen suunnan ja nopeuden.
Vanttiruuvi:
Kiinnike, jonka molemmissa päissä on ruuvikierre ja keskellä kierrettävä osa, jota kiertämällä molemmat päät kiristyvät tai löystyvät. Käytetään etenkin vaijereiden kiristämiseen.
VHF
: Meriradiopuhelin.

2 vastausta artikkeliin “Kohti telakkakautta”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.