Mitä purjeveneen omistaminen maksaa?

Tämänkertainen juttuaihe on oikeastaan aika älytön: mitä purjehdus maksaa? Veneen hankkiminen ja varustelu, ylläpitäminen ja parantaminen sekä vesillä oleminen voi maksaa mitä tahansa joistain satasista satoihin tuhansiin tai enemmänkin. Miksi siis tällainen aihe? Sailing Uman Dan on lausahtanut että

”Veneet ovat halpoja taloja, mutta kalliita leluja”

Dan, Sailing Uma

Selvitetään, onko asia näin!

Kustannuksiin vaikuttaa tietenkin todella paljon se, missä ja miten purjehtii: lomapurjehdus Itämerellä, kilpapurjehdus tai Atlantin ympäri kruisailu ovat kulurakenteeltaan aivan erilaisia. Lomapurjehdus perhemiehistöllä on se, mistä meillä on kokemusta, joten tässä jutussa pohditaan mitä purjehdus maksaa siitä lähtökohdasta.

Veneen hankinta ja varustelu

Suurin yksittäinen kustannuserä on useimmiten itse veneen hankkiminen. Uuden matkaveneen hinta on vähintään 150 000 € purjehdusvarusteltuna. Suurin osa Suomessa vuosittain ostettavista purjeveneistä onkin käytettyjä. Käytettyjen veneiden hinnat ovat pääasiassa viime vuosina laskeneet ja varsin asuttavan matkaveneen saa alle 10 000 eurolla. Hankintahintaan pitää laskea mukaan myös tarvittava varustelu: käytetyn veneen mukana saattaa tulla paljonkin varusteita, mutta edellinen omistaja saattaa kerätä irtotavarat myös mukaansa. Lisäksi Suomessa pitää huomioida telakointivarustus eli pukki, pressuteline sekä pressu.

Herkku hankittiin vaihtokaupalla, rahalla ostaessa hinta olisi asettunut välille 8 000 -10 000 €. Herkun varustamiseen meni hankinnan yhteydessä 1 500 – 2 000 €: veneessä oli purjehdusvarustus ja mm. pinnapilotti, plotteri ja lämmitin mutta ns. irtovarusteita ei juuri ollenkaan. Ostimme siis lähes kaikki perustyökalut, astiat, ruuanlaittovälineet, turvallisuusvarusteet, varaosat ja tarvikkeet, siivousvälineet ynnä muut tavarat kerralla. Kauppaan kuului talvisäilytyspukki, mutta muut telakointivarusteet piti hankkia: pressuteline ja pressu maksoivat noin 500 €. Lisäksi pukki on sen verran jämerä, että se piti siirtää rahtina Turusta Tammisaareen. Yhteensä Herkun hankintahinnaksi voi siis laskea noin 10 000 € -12 500 €.

Käytettynä hankittu purjevene ei säilytä arvoaan erityisen hyvin. Edellisen veneemme Mayan hankintahinta varusteluineen oli noin 5 000 €; nykyisin Maxi 68 -veneillä ei ole käytännössä lainkaan jälleenmyyntiarvoa. Herkun kokoluokan veneet ovat vähitellen kokemassa saman kohtalon, joten oletettavaa on, että mahdollinen jälleenmyyntiarvo on reilusti vähemmän kuin hankintahinta ja tehdyt investoinnit.

Ainakin hankinnan ja varustelun osalta vaikuttaa siis siltä, että edullinen talo, mutta kallis lelu pitää jossain määrin paikkansa. Asuttavan veneen saa varsin maltillisella investoinnilla, mutta entä saman summan sijoittaminen vain huvivälineeseen, joka menettää todennäköisesti arvoaan aika vauhdilla?

Pakolliset kulut

Vene tarvitsee paikan kesällä, yleensä laiturin tai poijun, ja talveksi telakointipaikan. Purjevenettä ei yleensä voi hoitaa itse veteen ja ylös, joten paikalle tarvitaan nosturi ja sille operoija. Lisäksi ennakoitaviin kiinteisiin kuluihin kuuluu vakuutus. Laituripaikkoja ja talvisäilytystä tarjoavat yleensä kunnat, pursiseurat ja yksityiset satamat ja telakat. Hinnoissa on suurta vaihtelua palvelutason ja myös sijainnin mukaan. Kuntien paikat ovat usein edullisia ja samalla askeettisia, pursiseuroilla ja yksityisissä satamissa saattaa olla vartiointi, huoltorakennus tai muita palveluita.

Pakollisiin kuluihin kuuluu myös moottorin ja muun jäätyvän pikkelöiminen talveksi, moottorin huoltaminen ja veneen pesu ja vahaus. Lisäksi etenkin vanhassa veneessä on syytä varautua siihen, että jotain tulee käyttöikänsä päähän tai muuten hajoaa. Uusimiseen pitää siis varata ainakin jonkin verran budjettia.

Herkun satamapaikka kaupungin laiturissa maksaa 400€ vuodessa ja talvisäilytys yksityisellä telakalla 700€, sisältäen noston ja pohjan pesun, laskun sekä maston säilytyksen mastovajassa. Herkun kotisatamapaikka valikoitui osittain hinnan perusteella, joskin Tammisaari oli myös suosikkivaihto sijaintinsa puolesta. Vakuutus Herkulle on otettu venevakuuttamiseen erikoistuneesta yhtiöstä kilpailutuksen perusteella ja se maksaa 400€ vuodessa.

Vuosittainen talveen valmistautuminen, huolto ja pesu maksaa Herkussa noin 300€ ja välttämätön uusiminen arviolta 300-400€. Pakolliset kulut ovat siis noin 2200 € vuodessa. Talon ylläpitoon melko maltillista, mutta leluun jälleen aika paljon.

Yhteenveto Herkun kuluista

KULUSUMMA €
HANKINTA
Vene8 ooo – 10 000
Varustelu1 500 -2 000
Telakointivarustus500
Yhteensä10 000- 12 500
VUOSITTAINEN YLLÄPITO
Säilytys ja siirtäminen1100
Vakuutus400
Vuosittainen huolto300
Pakollinen uusiminen300-400
Yhteensä2100 – 2200

Bonusbudjetti eli mitä purjehdus maksaa?

On siis hyvin ennakoitavissa mitä purjehdus maksaa. Vai onko? Laskimme, että yksi purjehduspäivä maksaa noin 95 €, jos huomioidaan vain veneen vuosittaiset ylläpitokulut, ei siis satamamaksuja, ruokaa, huvituksia, polttoaineita tai muuta kulutettavaa. Miten tämä on mahdollista edellä kerrotuilla summilla, kun purjehduspäiviä on noin 45 vuodessa (28 päivää kesälomaa, 5-6 viikonloppua eli 10-12 päivää ja syysreissu 5 päivää)?

Kapu on kehittänyt bonusbudjetin käsitteen, joka selittää budjetin ja toteuman eron: kuuntele Suolapärskeitä -podista mistä on kyse ja miten kustannus voisi olla vain noin 11€/päivä:

Onko siis vene halpa talo, mutta kallis lelu? Kommentoi alle tai somekanavissa eli instassa tai facebookissa: balticsparkles.

Sanasto eli förstin omat selitykset

Kruisailla: Purjehtia ja asua veneessä pitkä aika, nomadihenkinen elämäntapa purjeveneessä.
Pinnapilotti: Laite, joka ohjaa venettä haluttuun kompassisuuntaan.
Plotteri:GPS-navigaattori.

Försti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *